
Pleio



DOSSIER
Digitale Toegankelijkheid
Wist je dat er 4,5 miljoen Nederlanders zijn met een beperking die invloed heeft op hun internetgebruik? Voor deze mensen is digitale toegankelijkheid hard nodig. Denk aan kleurenblinden, slechtzienden, laaggeletterden of mensen met een motorische beperking. Grote kans dat hier mensen uit jouw doelgroep bij zitten. Door jouw website digitaal toegankelijk te maken, weet je zeker dat iedereen die kan gebruiken. Maar wat betekent digitale toegankelijkheid en hoe zorg je daarvoor? Dat en meer vind je hier!
Digitale toegankelijkheid of web accessibility betekent dat al jouw online communicatie, zoals je website, pdf’s, formulieren en video’s, bruikbaar is voor iedereen, dus ook voor mensen met een functiebeperking. Dat betekent bijvoorbeeld dat blinde gebruikers jouw content kunnen beluisteren via hun eigen spraaksoftware of dat slechthorenden je video’s kunnen volgen door ondertiteling. Door content op de juiste manier aan te bieden, weet je zeker dat deze voor iedereen bruikbaar is. Zo voldoe je aan de internationale WCAG 2.1 richtlijnen, ook wel webrichtlijnen genoemd.
Dit betekent digitale toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking
Het belangrijkste voordeel van accessibility is natuurlijk dat je jouw doelgroep veel beter bedient. Maar er zijn meer voordelen. Toegankelijkheid is namelijk ook goed voor je vindbaarheid in Google. Google is misschien wel de belangrijkste gebruiker met een beperking. Door informatie toegankelijk te maken help je ook Google om deze beter te begrijpen. Verder kun je met toegankelijkheid kosten besparen. Digitaal is meestal je goedkoopste kanaal. Als gebruikers naar een ander kanaal moeten uitwijken omdat het online niet lukt, maak je meer kosten. Bovendien geldt dat hoe eerder je accessibility implementeert, hoe minder content je naderhand toegankelijk hoeft te maken. Ook dat bespaart je geld en veel tijd.
De rijksoverheid wil dat alle publieke voorzieningen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een functiebeperking. Daarom zijn overheden wettelijk verplicht om hun websites digitaal toegankelijk te maken en een toegankelijkheidsverklaring op hun domeinen te plaatsen. Inmiddels geldt deze wettelijke verplichting ook voor je mobiele apps. De hoogste tijd dus om hiermee aan de slag te gaan. Maar waar begin je? Met deze acties en rolverdeling binnen je organisatie verbeter je in no time je toegankelijkheidsniveau!
Betrek deze stakeholders in je organisatie
Als je met digitale toegankelijkheid (web accessibility) aan de slag gaat, kun je niet om de WCAG heen. WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. WCAG 2.1 is de meest recente versie. Er zijn drie niveaus binnen de WCAG, namelijk niveau A t/m AAA. Voor overheidsorganisaties is het wettelijk verplicht om aan niveau AA te voldoen. Dat betekent dat de website of app aan de criteria van niveau A én niveau AA moet voldoen. Als wij een onderzoek doen of een site aan de WCAG voldoet, checken we dat dus aan de hand van de WCAG 2.1 AA norm.
Dit kun je verwachten van de WCAG 2.2
Dit betekent de WCAG 2.2 norm voor jou
Weten hoe toegankelijk je website is en hoe je dat kunt verbeteren? Dan heb je een toegankelijkheidsonderzoek nodig. Bij dit onderzoek checken we in hoeverre de website voldoet aan de WCAG 2.1 AA norm. Daarmee krijg je inzicht in welke problemen er zijn. Je weet dan ook hoe je je website kunt verbeteren. Zo’n audit heb je bovendien nodig voor de toegankelijkheidsverklaring. Anders kan de toegankelijkheidstatus van de website niet worden bepaald. Het onderzoek is eigenlijk het vertrekpunt naar digitale toegankelijkheid van je organisatie. Wat deze accessibility check betekent en hoe die je helpt om aan de WCAG te voldoen, lees je hier.
Op alle websites van overheidsorganisaties moet een toegankelijkheidsverklaring staan. Daarin staat in hoeverre de website aan de WCAG 2.1 AA norm voldoet. Zo is voor iedereen duidelijk hoe toegankelijk de site is. Daarnaast bevat de toegankelijkheidsverklaring ook een overzicht met maatregelen die de beheerder neemt om de toegankelijkheid te verbeteren. Daar moet een planning bij zitten, zodat er echt voortgang wordt geboekt. De verklaring moet een vaste vorm hebben. Gelukkig kun je een invulassistent gebruiken om je te helpen bij het opstellen. Meer over de toegankelijkheidsverklaring en hoe je die opstelt, lees je hier.
Elke website heeft andere verbeterpunten om de toegankelijkheid te verbeteren. Daarom is een toegankelijkheidsonderzoek nodig. Daarmee weet je precies wat er moet gebeuren. Daarnaast kun je in je content rekening houden met toegankelijkheid. Denk aan eenvoudige taal of alternatieve teksten bij afbeeldingen. Deze artikelen helpen je op weg!
Pdf-bestanden worden online vaak gebruikt. Standaard zijn pdf’s echter niet toegankelijk. Om aan de WCAG norm te voldoen, moeten ze dus digitaal toegankelijk worden gemaakt. Dan kunnen mensen die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van een screenreader ze ook gebruiken. Een toegankelijk pdf-bestand bevat codes die betekenis en structuur aan de informatie geven. Daardoor is het document bruikbaar voor mensen met een beperking. Het volledig coderen van pdf’s is arbeidsintensief. Bedenk dus goed of een pdf echt nodig is. Wat een toegankelijke pdf is en hoe wij pdf’s toegankelijk maken, lees je hier.
Digitale toegankelijkheid is een complex onderwerp. Dat blijkt wel uit de grote hoeveelheid richtlijnen waar de WCAG uit bestaat. Daarom werken wij samen met experts die jarenlange ervaring hebben op dit vlak. Deze experts dragen bij aan de opleiding van onze specialisten en adviseren bij complexe trajecten. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd de hoogste kwaliteit dienstverlening krijgen. Maak kennis met deze experts.
Als organisatie wordt je niet ‘even’ digitaal toegankelijk. Dat is een continu en complex proces dat nooit af is. Er is ook niet één goede manier om dit te doen. In een artikelenreeks nemen wij een kijkje bij verschillende organisaties. Hoe werken zij aan digitale toegankelijkheid? Wat kan er beter en wat gaat er al heel goed? Door te zien hoe andere organisaties toegankelijkheid invullen, kun je nieuwe ideeën en inzichten krijgen die je verder helpen op jouw pad naar toegankelijkheid.
Als je een bureau zoekt dat jou helpt met digitale toegankelijkheid, wil je verzekerd zijn van de juiste expertise. Daar ben je bij ons van verzekerd. Door digitale toegankelijk te worden draag je bij aan inclusiviteit. Dat is ook de kern van hoe wij werken. Het bieden van banen aan mensen met autisme staat bij ons namelijk centraal. Zo dragen we bij aan een inclusieve én toegankelijke wereld. Doe je mee?
Vind je digitale toegankelijkheid en daarmee toegankelijke informatie voor iedereen ook belangrijk? En wil je meer weten over hoe wij dit samen met jou kunnen realiseren? Neem dan gerust contact met ons op via het onderstaande contactformulier.