DOSSIER

Digitale Toeganke­lijkheid

Swinks Dossier Digitale Toeganke­lijkheid

Wist je dat er 4,5 miljoen Nederlanders zijn met een beperking die invloed heeft op hun internetgebruik? Voor deze mensen is digitale toeganke­lijkheid hard nodig. Denk aan kleurenblinden, slechtzienden, laaggeletterden of mensen met een motorische beperking. Grote kans dat hier mensen uit jouw doelgroep bij zitten. Door jouw website digitaal toeganke­lijk te maken, weet je zeker dat iedereen die kan gebruiken. Maar wat betekent digitale toeganke­lijkheid en hoe zorg je daarvoor? Dat en meer vind je hier!

  • Wat is digitale toeganke­lijkheid?

    Digitale toeganke­lijkheid of web accessibility betekent dat al jouw online communicatie, zoals je website, pdf’s, formulieren en video’s, bruikbaar is voor iedereen, dus ook voor mensen met een functie­beperking. Dat betekent bijvoorbeeld dat blinde gebruikers jouw content kunnen beluisteren via hun eigen spraaksoftware of dat slechthorenden je video’s kunnen volgen door ondertiteling. Door content op de juiste manier aan te bieden, weet je zeker dat deze voor iedereen bruikbaar is. Zo voldoe je aan de internationale WCAG 2.1 richtlijnen, ook wel webrichtlijnen genoemd.

    Dit betekent digitale toeganke­lijkheid voor mensen met een functie­beperking

    Zo voldoe je aan de wet

  • De voordelen van digitale toeganke­lijkheid

    Het belangrijkste voordeel van accessibility is natuur­lijk dat je jouw doelgroep veel beter bedient. Maar er zijn meer voordelen. Toeganke­lijkheid is name­lijk ook goed voor je vindbaarheid in Google. Google is misschien wel de belangrijkste gebruiker met een beperking. Door informatie toeganke­lijk te maken help je ook Google om deze beter te begrijpen. Verder kun je met toeganke­lijkheid kosten besparen. Digitaal is meestal je goedkoopste kanaal. Als gebruikers naar een ander kanaal moeten uitwijken omdat het online niet lukt, maak je meer kosten. Bovendien geldt dat hoe eerder je accessibility implementeert, hoe minder content je naderhand toeganke­lijk hoeft te maken. Ook dat bespaart je geld en veel tijd.

  • Zo begin je met digitale toeganke­lijkheid

    De rijksoverheid wil dat alle publieke voorzieningen toeganke­lijk zijn, ook voor mensen met een functie­beperking. Daarom zijn overheden wette­lijk verplicht om hun websites digitaal toeganke­lijk te maken en een toeganke­lijkheids­verklaring op hun domeinen te plaatsen. Inmiddels geldt deze wette­lijke verplichting ook voor je mobiele apps. De hoogste tijd dus om hiermee aan de slag te gaan. Maar waar begin je? Met deze acties en rolverdeling binnen je organisatie verbeter je in no time je toeganke­lijkheidsniveau!

    Betrek deze stake­holders in je organisatie

    Toeganke­lijke content in 3 stappen

    Tips voor een toeganke­lijke website

  • WCAG 2.1 AA norm

    Als je met digitale toeganke­lijkheid (web accessibility) aan de slag gaat, kun je niet om de WCAG heen. WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn de richtlijnen voor digitale toeganke­lijkheid. WCAG 2.1 is de meest recente versie. Er zijn drie niveaus binnen de WCAG, name­lijk niveau A t/m AAA. Voor overheidsorganisaties is het wette­lijk verplicht om aan niveau AA te voldoen. Dat betekent dat de website of app aan de criteria van niveau A én niveau AA moet voldoen. Als wij een onderzoek doen of een site aan de WCAG voldoet, checken we dat dus aan de hand van de WCAG 2.1 AA norm.

    Dit kun je verwachten van de WCAG 2.2

Toeganke­lijkheidsonderzoek: laat de toeganke­lijkheid van je website checken

Weten hoe toeganke­lijk je website is en hoe je dat kunt verbeteren? Dan heb je een toeganke­lijkheidsonderzoek nodig. Bij dit onderzoek checken we in hoeverre de website voldoet aan de WCAG 2.1 AA norm. Daarmee krijg je inzicht in welke problemen er zijn. Je weet dan ook hoe je je website kunt verbeteren. Zo’n audit heb je bovendien nodig voor de toeganke­lijkheids­verklaring. Anders kan de toeganke­lijkheidstatus van de website niet worden bepaald. Het onderzoek is eigen­lijk het vertrekpunt naar digitale toeganke­lijkheid van je organisatie. Wat deze accessibility check betekent en hoe die je helpt om aan de WCAG te voldoen, lees je hier.

Toeganke­lijkheids­verklaring

Op alle websites van overheidsorganisaties moet een toeganke­lijkheids­verklaring staan. Daarin staat in hoeverre de website aan de WCAG 2.1 AA norm voldoet. Zo is voor iedereen duide­lijk hoe toeganke­lijk de site is. Daarnaast bevat de toeganke­lijkheids­verklaring ook een overzicht met maatregelen die de beheerder neemt om de toeganke­lijkheid te verbeteren. Daar moet een planning bij zitten, zodat er echt voortgang wordt geboekt. De verklaring moet een vaste vorm hebben. Gelukkig kun je een invulassistent gebruiken om je te helpen bij het opstellen. Meer over de toeganke­lijkheids­verklaring en hoe je die opstelt, lees je hier.

Hoe maak ik mijn website en content toeganke­lijk?

Elke website heeft andere verbeterpunten om de toeganke­lijkheid te verbeteren. Daarom is een toeganke­lijkheidsonderzoek nodig. Daarmee weet je precies wat er moet gebeuren. Daarnaast kun je in je content rekening houden met toeganke­lijkheid. Denk aan eenvoudige taal of alternatieve teksten bij afbeeldingen. Deze artikelen helpen je op weg!

Toeganke­lijke pdf-bestanden

Pdf-bestanden worden online vaak gebruikt. Standaard zijn pdf’s echter niet toeganke­lijk. Om aan de WCAG norm te voldoen, moeten ze dus digitaal toeganke­lijk worden gemaakt. Dan kunnen mensen die bijvoorbeeld afhanke­lijk zijn van een screenreader ze ook gebruiken. Een toeganke­lijk pdf-bestand bevat codes die betekenis en structuur aan de informatie geven. Daardoor is het document bruikbaar voor mensen met een beperking. Het volledig coderen van pdf’s is arbeidsintensief. Bedenk dus goed of een pdf echt nodig is. Wat een toeganke­lijke pdf is en hoe wij pdf’s toeganke­lijk maken, lees je hier.

Experts waar wij mee samenwerken

Digitale toeganke­lijkheid is een complex onderwerp. Dat b­lijkt wel uit de grote hoeveelheid richtlijnen waar de WCAG uit bestaat. Daarom werken wij samen met experts die jarenlange ervaring hebben op dit vlak. Deze experts dragen bij aan de opleiding van onze specialisten en adviseren bij complexe trajecten. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd de hoogste kwaliteit dienstverlening krijgen. Maak kennis met deze experts.

Tips en lessen over digitale toeganke­lijkheid van andere organisaties

Als organisatie wordt je niet ‘even’ digitaal toeganke­lijk. Dat is een continu en complex proces dat nooit af is. Er is ook niet één goede manier om dit te doen. In een artikelenreeks nemen wij een kijkje bij verschillende organisaties. Hoe werken zij aan digitale toeganke­lijkheid? Wat kan er beter en wat gaat er al heel goed? Door te zien hoe andere organisaties toeganke­lijkheid invullen, kun je nieuwe ideeën en inzichten krijgen die je verder helpen op jouw pad naar toeganke­lijkheid.

  • Hoe vind ik een goed bureau voor digitale toeganke­lijkheid?

    Als je een bureau zoekt dat jou helpt met digitale toeganke­lijkheid, wil je verzekerd zijn van de juiste expertise. Daar ben je bij ons van verzekerd. Door digitale toeganke­lijk te worden draag je bij aan inclusiviteit. Dat is ook de kern van hoe wij werken. Het bieden van banen aan mensen met autisme staat bij ons name­lijk centraal. Zo dragen we bij aan een inclusieve én toeganke­lijke wereld. Doe je mee?

    Digitale toeganke­lijkheid met social return

Meer weten?

Vind je digitale toeganke­lijkheid en daarmee toeganke­lijke informatie voor iedereen ook belangrijk? En wil je meer weten over hoe wij dit samen met jou kunnen realiseren? Neem dan gerust contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Klanten die we hebben mogen helpen met digitale toeganke­lijkheid

Meer klanten