• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Ge­lijke behandeling een ideaal beeld

Ge­lijke behandeling dat is een bijzonder begrip. Hoe werkt dat bij digitale toeganke­lijkheid? Hoe toeganke­lijk is het web?

Ge­lijke behandeling dat is een bijzonder begrip. Want wat is ge­lijk en vooral ook ten opzichte van wie? Voor veel mensen is ge­lijke kansen hebben verre van vanzelfsprekend. Ook als het gaat om het gebruik van een digitale omgeving. Vincent legt je in zijn nieuwste blog uit hoe dit zit.

Stel je voor

Vanwege een chronische ziekte heb je vaak een afspraak in een ziekenhuis voor controle. Dat ziekenhuis gebruikt een systeem waarin jij een afspraak kan plannen. Klinkt ideaal toch? Als je door een beperking alleen afhanke­lijk bent van bijvoorbeeld een spraakcomputer/ screenreader wordt het allemaal een stuk moei­lijker. In veel gevallen is een online systeem daar totaal niet op ingericht. Het gevolg is dat jij als bezoeker van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Waarom digitale toeganke­lijkheid zo belangrijk voor mij is

“Ik heb zelf vanaf geboorte een serieuze visuele beperking. Vroeger had ik daar hulpmiddelen voor via Visio. Dan moet je denken aan een softwarepakket wat als een vergrootglas werkt. Tegenwoordig red ik mij vaak wel door de momenten te kiezen waar ik uitzoekklusjes doe. Bijvoorbeeld eerder aan het begin van de dag als mijn focus nog goed is. Het wordt ingewikkeld zodra bijvoorbeeld contrast slechter is. Een leuk visueel menu waar het onderscheid tussen de knoppen slecht is of bijvoorbeeld een filmpje wat consequent voor afleiding zorgt. Dat maakt het focussen op datgene wat ik zocht lastiger.”

Maar telefonische hulp dan?

In het verleden zou je dan denken dat je ‘even’ belt naar een afdeling en de situatie uitlegt. Nu is dat alleen soms niet zo makke­lijk. Een ziekenhuis is soms zo ingericht dat jij als patiënt niet zo 1-2-3 een afdeling zelf kunt bereiken ‘want het systeem werkt zo handig online’. Je komt of bij een telefoniste terecht of hebt vele menukeuzes nodig om je doel te bereiken.

Kan mailen dan niet?

Een goed alternatief zou zijn als je even een bericht kan sturen naar een afdeling. De gebruiksvriende­lijkheid van ziekenhuissites laatsoms alleen ook te wensen over. Gaat het niet over het zoeken van een linkje dan is het wel omdat de menu’s niet handig ingericht zijn. Stel dat de beschrijving van een menu niet goed is? Dan kan dus jouw screenreader verdwalen in de menustructuur. Want het hoeft niet zo te zijn dat een mailadres of afdeling een heel duide­lijke ‘onder de motorkap’ beschrijving heeft.

Hoe kan je je informatie toeganke­lijker maken?

Als organisatie kun je je afvragen: wat zijn mijn kerntaken? Welke diensten of producten probeer ik te ‘verkopen’ en zijn die eigen­lijk wel goed bereikbaar? Wij kunnen je helpen om je site toeganke­lijk en gebruiksvriende­lijker te maken, bijvoorbeeld door je pdf-bestanden om te zetten of je website door te lichten met een audit. Op die manier kunnen gebruikers je site makke­lijker gebruiken en hun einddoel bereiken.

Hulp nodig bij het toeganke­lijk maken van jouw website? Wij helpen je hier graag bij!