• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Verbeter de kwaliteitsscore in Google AdWords

Als je gebruik maakt van Google AdWords is de kwaliteitsscore (ook wel Quality Score) een belangrijke factor om te monitoren en voor te optimaliseren.

Als je gebruik maakt van Google AdWords is de kwaliteitsscore (ook wel Quality Score) een belangrijke factor om te monitoren en voor te optimaliseren. In deze blogpost gaan we in op wat de kwaliteitsscore precies is en hoe je deze kunt verbeteren.

SEA2.jpgWat is de kwaliteitsscore en de advertentierang in AdWords?

De kwaliteitsscore is een score van 1 tot 10 die door Google wordt bepaald voor elk zoekwoord dat je binnen AdWords gebruikt. Het is de manier die Google gebruikt om de relevantie te bepalen van een advertentie en de daar aan gekoppelde bestemmingspagina bij een zoekopdracht.

Er zijn drie factoren die de kwaliteitsscore bepalen:

  • De verwachte klikfrequentie (CTR);
  • De advertentierelevantie;
  • De ervaring op de bestemmingspagina.

Het is belangrijk om te realiseren dat AdWords elke keer realtime-metingen doet wanneer een van je advertenties concurreert in de veiling. Deze realtime-metingen van de drie eerder genoemde factoren bepalen samen met je bod en andere factoren (zoals het gebruik van advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen) de advertentierang. De kwaliteitsscore die je in je account ziet is dus een schatting, maar bepaalt niet of en waar je advertentie op de pagina wordt weergegeven. De formule die AdWords gebruikt is:

Advertentierang = (kwaliteitsscore) x (max. CPC) x (advertentie formaat)

Waarom is een hoge kwaliteitsscore belangrijk?

Een hoge advertentiekwaliteit maakt het makke­lijker en goedkoper om deel te nemen aan een veiling. Zo worden de werke­lijke kosten per klik (CPC) vaak lager bij een hoge kwaliteit. Ook leidt een hoge kwaliteit tot lagere geschatte biedingen voor de eerste pagina en een lager geschat bod om bovenaan de pagina te komen voor je zoekwoord. Verder zorgt een hoge kwaliteit ervoor dat je hogere advertentieposities krijgt. Tenslotte bepaalt het of je advertentie weergegeven wordt met advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen, zoals sitelinks.

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore en advertentierang in AdWords?

Historische prestaties tellen mee bij het bepalen van de kwaliteitsscore. Het is dus belangrijk dat je de kwaliteitsscore goed monitort en voortdurend optimalisaties doet. AdWords gebruikt historische data onder meer voor de verwachte klikfrequentie (CTR) van de advertentie, de CTR van je zichtbare URL in het verleden, hoe succesvol je account is in de regio’s die je target en hoe goed je advertenties hebben gepresteerd op je getargete apparaten. Daarnaast wordt gekeken naar de kwaliteit van de bestemmingspagina en de relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht.

Optimaliseer de campagnestructuur en vermijd brede zoekwoorden

Een manier om direct een relatief hoge kwaliteitsscore te krijgen is door te beginnen met in eerste instantie alleen exacte zoekwoorden te gebruiken die goed aansluiten bij de advertenties. Hierdoor zal AdWords de advertenties niet koppelen aan gerelateerde zoekwoorden die moge­lijk minder goed aansluiten. Een goede campagnestructuur met specifieke advertentiegroepen en advertenties is hierbij essentieel.

Schrijf goede advertentieteksten en gebruik advertentie-extensies

Het is natuur­lijk belangrijk om aantrekke­lijke advertenties te hebben. Door goede teksten te schrijven waarin je je onderscheidt van de concurrentie en USP’s te benoemen, zullen mensen sneller geneigd zijn op je advertentie te klikken. Het is daarnaast goed om het zoekwoord in de advertentie terug te laten komen. AdWords biedt ook de moge­lijkheid om meerdere advertenties naast elkaar te gebruiken, zodat je kunt testen welke advertenties het beste zijn. Het toevoegen van extensies helpt ook voor het verhogen van de kwaliteitsscore. Denk aan sitelinks naar relevante pagina’s op je website en highlights waarin je USP’s verwerkt.

Maak een bestemmingspagina die goed aansluit bij de advertentie

Tenslotte is de bestemmingspagina erg belangrijk. Deze moet zo goed moge­lijk aansluiten bij de gebruikte zoekwoorden. Zorg dus dat je een passende bestemmingspagina hebt of maakt met content die aansluit bij de zoekwoorden. Daarnaast is het van belang dat de pagina gebruiksvriende­lijk en helder is voor de bezoeker. Dan staat er zo min moge­lijk in de weg om de gewenste conversie te bereiken. Wees dus scherp op eventuele technische of usability gerelateerde fouten. Een duide­lijke call to action spoort de bezoeker aan tot actie en vergroot de kans op een conversie.

Zet AdWords effectief en efficiënt in

Door goed te letten op de punten die AdWords gebruikt om de kwaliteit te bepalen van jouw advertenties, kun je effectiever en efficiënter AdWords inzetten. Zo kun je jouw online business een boost geven!

Swink helpt klanten met het inzetten van Google AdWords. Meer weten over onze dienstverlening hierop? Kijk dan op onze SEA informatiepagina.