• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Referral spam verwijderen uit Google Analytics: zo doe je dat!

Referral spam vervuilt je Google Analytics data. Lees in dit artikel hoe je deze spam verwijdert uit je (historische) data.

Als je Google Analytics regelmatig gebruikt, zal je ongetwijfeld zijn opgevallen dat er steeds meer spam in de data te zien is. Dit komt door bots en geautomatiseerde scripts die nepgegevens naar Google Analytics sturen. Het lijkt alsof er bezoeken via allerlei vreemde websites op jouw website komen, maar dat is niet het geval. Het is gewoon spam zoals je vaak via e-mail krijgt, maar dan in je Google Analytics data.

Doordat het meestal zichtbaar is via de verwijzende website (bijv. verkeer dat via een website als traffic2money.com op jouw site zou zijn gekomen) wordt dit ook wel ‘referral spam’ genoemd.
Het probleem van referral spam is dat het de data vervuilt en je analyses en daaruit volgende conclusies minder betrouwbaar maakt. Het aantal bezoeken lijkt bijvoorbeeld hoger dan het daadwerke­lijk is. Daarnaast komen je rapporten met verkeersbronnen vol te staan met dubieuze nep sites. Er komt dus allemaal rommel in de data die je eruit wilt hebben, maar hoe kom je van deze spam af?

Spam verwijderen met filters

Filters kun je in Google Analytics gebruiken om te zorgen dat bepaalde bezoeken (bijvoorbeeld intern verkeer) niet in de statistieken terechtkomen. Je kunt filters ook gebruiken om referral spam te weren. Als je filters gebruikt is het belangrijk om altijd een ongefilterde weergave te houden. De filters kun je het best op een nieuwe, aparte weergave toepassen. Mocht er name­lijk iets misgaan met je filters, heb je altijd nog alle ruwe data tot je beschikking.

Het filteren van de spam doe je door een aangepast filter aan te maken. Vervolgens kies je als filterveld ‘Campagnebron’. In dit veld voer je de spam verwijzers in gescheiden met het | teken. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld hiervan. Doordat er telkens nieuwe spam verwijzers bijkomen, moet je de filters regelmatig updaten.

Google Analytics spam filter

Definitie van een spam filter in Google Analytics.

Er is ook een automatische manier om de filters in te stellen. Met deze spam filter tool kun je met een klik filters met alle actuele spammers instellen voor meerdere weergaven tege­lijk. Als je dit regelmatig doet, zal je de meeste referral spam buiten de deur kunnen houden.

Spam uit historische Google Analytics data halen

Met filters kun je ervoor zorgen dat er geen referral spam in je website statistieken terecht komt. Maar wat doe je nu met de spam die al in je statistieken zit? Filters werken name­lijk pas vanaf het moment dat je ze ingesteld hebt en niet met terugwerkende kracht. Hier is dus een andere oplossing voor nodig.

Segmenten stellen je in staat om alleen data in een rapport te tonen die voldoet aan de voorwaarden van het ingestelde segment. In tegenstelling tot filters kun je segmenten ook op historische data toepassen. Op die manier is het dus moge­lijk om spam te verwijderen die al in de data terecht is gekomen.

Net als bij de filters gebruik je voor het verwijderen van spam met segmenten de filteroptie ‘Bron’. Hier voer je vervolgens de verschillende spam verwijzers in. Als je het segment daarna toepast, maakt Google Analytics een uitsnede van de data waarbij de referral spam uit de historische data is gehaald. Op die manier kun je al je rapportages en analyses uitvoeren zoals je gewend bent, maar zonder dat de resultaten beïnvloed zijn door nep bezoeken.

Google Analytics spam segment
Definitie van een spam segment in Google Analytics.

Hulp nodig bij het verwijderen van spam uit je websitestatistieken? Wil je meer weten over hoe je Google Analytics optimaal gebruikt voor inzicht in het gebruik van jouw website en het optimaliseren daarvan? Neem dan contact met ons op!

Swink helpt haar klanten met het instellen van Google Analytics, het maken van inzichte­lijke rapportages en het op basis daarvan geven van verbeteradviezen.