• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 4 minuten

Persoon­lijk dashboard: je data overzichte­lijk in beeld

Hoe breng je data overzichte­lijk in kaart? Onze data-analist Niels vertelt hoe een dashboard de prestaties van je bedrijf verzamelt en ordent.

Met de juiste data kun je inzicht krijgen in de prestaties van bijvoorbeeld je website. Maar hoe breng je die data overzichte­lijk in kaart? Onze data-analist Niels Dekker heeft ruime ervaring met dashboarding, een rapportagemethode waarbij je je (web)statistieken inzichte­lijk maakt en in een doelgericht dashboard visualiseert. In dit blog legt Niels je uit waarom een persoon­lijk dashboard handig is voor je organisatie en hoe je deze tool het beste kunt inzetten.

Swink data analist Niels Dekker legt dashboarding uit

Waarom een persoon­lijk dashboard in plaats van een Google-dashboard?

Dat is een goede vraag. Google Analytics heeft immers zelf al een dashboard, dus waarom zou je een persoon­lijk dasboard gebruiken? Google Analytics is ontwikkeld met zeer veel klantinformatie en er is veel tijd besteed aan de klantvriende­lijkheid en begrijpe­lijkheid van deze data. Desondanks duizelt het organisaties vaak als ze een aantal pagina’s binnen Google Analytics bekeken hebben, omdat ze niet weten hoe ze al deze statistieken moeten interpreteren of hiervoor geen capaciteit hebben. Onze data-analisten proberen dat beter te doen door jouw webstatistieken aan jouw bedrijfsdoelen (KPI’s) te koppelen. Door een dashboard in te richten op basis van de meest relevante kpi’s zie je in één oogopslag de voor jouw organisatie belangrijke data en wat de voortgang is in de gestelde doelen.

Meerwaarde van een persoon­lijk dashboard

Een dashboard is veel meer dan enkel het dashboard. Het gaat om een proces, vaak ontstaan vanuit je vraag om meer inzicht te krijgen in je data. Met een dashboard kun je bijvoorbeeld snel de juiste beslissingen nemen, zoals welke doelen je organisatie wil behalen. Wij denken met je mee over welke data voor jouw organisatie relevant zijn: doelen die je nastreeft, in hoeverre de data deze doelen representeren, maar vooral ook hoe de handelingen van jouw organisatie invloed hebben op of je die doelen wel of niet behaalt. Een goed dashboard is ingericht op je bedrijfsprocessen. Ze pakken hier de essentie uit en ondersteunen die, waarbij je alle overbodige en afleidende informatie achterwege laat.

Naast structuur en processen in kaart brengen geeft een dashboard ook een zekere verantwoording. Waarom zijn er uren besteed aan een bepaalde activiteit en niet aan iets anders? Wat zijn de verwachtingen? Komen die ook uit? Wat voor reactie is daar op gekomen? Het mooie aan een goed dashboard is dat je deze voor langere periode als rapportagemiddel kan gebruiken.

Wat kun je ermee?

De dashboards die wij bouwen hebben verschillende toepassingen. Sommige zijn gericht op webdata, sommige brengen data uit meerdere bronnen samen. Denk bij dashboards gericht op webdata aan data over website bezoeken, sociale media, internetcampagnes of voortgang van webdoelstellingen. De dashboards geven zowel een kernachtig overzicht van de meest informerende statistieken als de moge­lijkheid om hier dieper in te duiken. Door deze inzichten ontstaat er een startpunt om je processen effectiever in te richten. Vaak zorgt het ervoor dat je je webdata niet langer als iets aparts of externs behandelt, maar kunt opnemen in de dage­lijkse processen.

Voorbeeld van een data dashboard

Voorbeeld van een persoon­lijk dashboard

Wanneer we data uit meerdere bronnen samenbrengen zijn er nog meer moge­lijkheden. Zo hebben we intern een uitgebreid dashboard ontwikkeld met data uit alle relevante bedrijfsprocessen. Dit dashboard geeft ons niet alleen informatie over de afgelopen periode, maar laat ook zien wat er in de komende weken gaat gebeuren. We leggen daarin de focus vooral op voorspellende KPI’s die, in tegenstelling tot historische data, zo een kijkje in de toekomst geven!

Hoe pak je dashboardcreatie aan?

Ieder dashboard is uniek, dus deze vraagt ook om een eigen aanpak. Maar er is wel een proces dat we doorlopen. Vaak beginnen we met zo snel moge­lijk een eerste versie te maken. Hiervoor gebruiken we onze expertise om de juiste data te selecteren de meest relevante te presenteren. Dit is een mooi uitgangspunt om verdere moge­lijkheden te bespreken. Hier komt ook de klantvraag opnieuw om de hoek kijken, voldoen we aan die vraag en kunnen we nog iets extra’s leveren?

Het bespreken van deze eerste versie is erg belangrijk. Dit is het moment dat er extra vragen komen en de klantvraag vaak wordt bijgesteld of aangescherpt. Vaak b­lijkt er waar we op kunnen focussen en welke data er de moeite waard is om extra te ontsluiten. Met deze her-focus gaan we aan de slag en zullen we alle puntjes op de i zetten. Zowel qua design als qua opmaak.

Zo komen we tot ons eindproduct, waar we erg positieve reacties op gekregen hebben.

Tip: bouw een dashboard met een duide­lijke doelstelling

Wil jouw organisatie ook met dashboarding starten? Mijn tip is dat je de bouw van het dashboard begint met een duide­lijke doelstelling. Zorg er daarbij wel gaandeweg voor dat er ruimte is om het project te laten groeien zodat het gebruik van je dashboard aansluit op je organisatieprocessen. Oftewel, denk groot, begin klein.

En nog een tip, laat ons je helpen!
Wij denken met jou na welke doelstelling zich leent om mee van start te gaan, ontwikkelen het dashboard en inspireren om na te denken hoe het dashboard nog effectiever kan worden ingezet.

Wil je ook gebruikmaken van een persoon­lijk dashboard?

Dat kan. Onze data-analisten denken graag met je mee. Hoe we dit doen lees je op de pagina ‘Data analytics door Swink’.