• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 7 minuten

Zo kom je hoger in Google met een mobielvriende­lijke website

Mobielvriende­lijkheid is een belangrijke rankingfactor in Google. Met onze tips weet je waaraan je website moet voldoen om optimaal te presteren op mobiel.

Een mobielvriende­lijke website is tegenwoordig een absolute must. Gebruikers browsen het web steeds meer met mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.Met een desktopwebsite bedien je deze grote groep gebruikers niet en loop je daardoor veel omzet mis. Bovendien is het ook voor SEO erg belangrijk. Google hecht name­lijk aan een goede gebruikerservaring. Daarom worden websites die niet voor mobiel geschikt zijn, gestraft met een lagere positie in de zoekresultaten bij mobiele zoekopdrachten.

Inmiddels zijn we zo ver dat 85% van de websites in de mobiele zoekresultaten mobielvriende­lijk is en daarom zal Google het mobiel vriende­lijk label binnenkort niet meer weergeven in de zoekresultaten. Dat betekent niet dat het belang van een mobielvriende­lijke site verminderd is, integendeel zelfs! In dit blog gaan we in op welke eisen een mobiele website aan moet voldoen en hoe je content en advertenties afstemt op mobiel. Zo kom je hoger in de zoekresultaten voor mobiele zoekopdrachten in Google!

Responsive design is de aanbevolen techniek

Mobielvriendelijke website

Een website kan op verschillende manieren geschikt worden gemaakt voor mobiele apparaten en uiteenlopende schermformaten. Er zijn drie hoofdtechnieken die hiervoor worden gebruikt, name­lijk:

  • Responsive webdesign;
  • Dynamische weergave;
  • Afzonder­lijke URL’s.

Bij responsive design wordt dezelfde HTML-code voor dezelfde URL gebruikt, ongeacht het soort apparaat (desktop, tablet, mobiel, etc.). Een responsive website past zich aan het schermformaat aan, zodat deze optimaal wordt weergegeven. Responsive design wordt door Google aanbevolen om een site geschikt te maken voor mobiel.

Website met dynamische weergaven

Een andere manier is gebruik maken van dynamische weergave. Ook hier wordt ongeacht het apparaat dezelfde URL gebruikt, maar wordt wel een andere HTML-code gegenereerd voor elk apparaat type. Het nadeel van dynamische weergave is dat het detecteren van het juiste apparaat niet altijd goed gaat. Bovendien vereist het continu bijgewerkte lijsten van zogenaamde user-agents (in feite het apparaat type). Verder kan bij een onjuiste implementatie de mobiele content verborgen blijven voor Google crawlers.

Afzonder­lijke URL’s voor mobiele website

Bij afzonder­lijke URL’s worden verschillende URL’s met verschillende HTML-code voor elk apparaat gebruikt. Zo kan de mobiele versie een URL krijgen als http://m.domeinnaam.nl. Ook hier is een goede detectie van het apparaat belangrijk, bovendien moeten de omleidingen naar de mobiele site correct werken. Verder moet met de rel=”alternate” tag worden aangegeven dat het om een alternatieve URL gaat, anders zal Google de mobiele pagina als een aparte pagina beschouwen. Het gevolg is dat deze apart in de zoekresultaten verschijnen en moge­lijk met een lagere positie als gevolg. Een belangrijk nadeel van afzonder­lijke URL’s is dat in feite twee verschillende websites moeten worden onderhouden. Dit zorgt voor extra werk en vergroot de foutgevoeligheid.

Responsive design is kortom de beste manier om een site voor verschillende apparaten geschikt te maken. Het is name­lijk de minst foutgevoelige techniek, is het meest SEO vriende­lijk en zorgt dat alle content voor elke apparaat categorie toeganke­lijk is. Met een responsive site heb je de basis voor een goed presterende, mobielvriende­lijke website.

Zo maak je een gebruiksvriende­lijke mobiele website

Een website wordt op een smartphone fundamenteel anders weergegeven en gebruikt dan op een desktop. Er is veel minder ruimte op het scherm, waardoor goed moet worden overwogen welke content en afbeeldingen worden weergegeven. Bovendien moeten de interactieve elementen (waar gebruikers op moeten klikken of aanraken) voor mobiele apparaten groot genoeg zijn met voldoende afstand ertussen. Met je vinger kun je immers minder nauwkeurig iets selecteren dan met de muis. Zorg ook voor een overzichte­lijke navigatie met duide­lijke navigatieopties.

Net als bij desktop is het ook op mobiel belangrijk dat tekst goed leesbaar is. Een leesbaar lettertype met een goede lettergrootte is essentieel. Op die manier zorg je ervoor dat gebruikers de content waar je zoveel moeite in hebt gestoken daadwerke­lijk lezen.

Sommige video’s of foto’s kunnen niet worden weergegeven op mobiele apparaten. Denk bijvoorbeeld aan Flash filmpjes of Silverlight content. Vermijd dus bestandsformaten die niet goed worden weergegeven op mobiel. Het is aanbevolen om plug-ins (voor Flash, Silverlight, e.d.) zoveel moge­lijk te vermijden. Zorg er dus voor dat alle content geschikt is voor mobiel en goed wordt weergegeven op elk schermformaat. Om de site voor elk schermformaat geschikt te maken, is het van belang dat de juiste viewport is geconfigureerd en dat de content daarnaar geschaald wordt. Meer informatie over het meta viewport element is hier te vinden.

Een recente ontwikkeling is dat Google gaat letten op ongevraagde elementen zoals pop-ups en interstitials die direct verschijnen of als je een eerste interactie op een site doet. Deze zijn nadelig voor de gebruikerservaring en vooral op mobiel erg vervelend. Google zal vanaf 10 januari 2017 websites met derge­lijke interstitials bestraffen.

Een korte laadtijd is essentieel voor mobiel

Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring. Daarom is een korte laadtijd erg belangrijk. Google vindt dat ook en daarom is laadtijd een rankingfactor. Op mobiele apparaten zijn de internetverbindingen (via 3G of 4G) vaak minder snel dan op een desktop. Optimalisatie van de site voor snelle laadtijden is voor mobiel dus nog belangrijker. Er zijn diverse aspecten die hiervoor kunnen worden aangepast.

Ten eerste is goede code belangrijk. Het verkleinen van HTML, CSS en JavaScript code helpt bij de laadsnelheid. Verder kan de content worden geoptimaliseerd en de manier waarop deze wordt geladen. Denk aan het prioriteren van zichtbare content, het optimaliseren (verkleinen en comprimeren) van afbeeldingen, het gebruik van (browser) caching en een snelle server response time.

In het algemeen kan worden gesteld dat het beperkt houden van de grootte van de pagina’s qua hoeveelheid data (denk aan afbeeldingen en video’s) en het toepassen van optimalisatietechnieken (zoals caching en compressie) zorgen voor een snelle website. Volgens Google verlaat bijna de helft van de bezoekers een website als deze niet binnen 3 seconden laadt. Wil je weten hoe snel jouw website wordt geladen op mobiel? Kijk dan eens op de website van WebPagetest.

Mobiele website klaar? Testen maar!

Heb je jouw website volgens responsive webdesign gebouwd en daarbij rekening gehouden met gebruiksvriende­lijkheid en laadsnelheid? Dan is het tijd voor een test! Google heeft name­lijk een handige test om te controleren of je site mobielvriende­lijk is. Een uitgebreidere variant met een test van de laadsnelheid op mobiel en desktop vind je hier. Op basis van de testresultaten kun je zien welke punten nog verbetering behoeven. Eventuele problemen met mobiele bruikbaarheid kun je ook vinden in Google Search Console. Heb je jouw site nog niet geverifieerd voor Search Console? Doe dat dan direct en gebruik deze tool om de vindbaarheid van je site verder te verbeteren!
Meer weten over hoe je een website mobielvriende­lijk maakt? Bekijk dan eens deze website van Google.

Adverteren voor mobiel

Online adverteren biedt extra kansen voor mobiel, maar er zijn ook factoren om rekening mee te houden. Zo is het van belang dat de advertenties klein en bondig zijn met een duide­lijke call-to-action. Ook moet rekening worden gehouden met andere zoekopdrachten en daardoor andere zoekwoorden om op te adverteren. Mensen typen op hun smartphone name­lijk minder tekst dan op een desktop. Hierdoor worden op mobiel vaak kortere, eenvoudigere zoektermen gebruikt. Dit is vooral voor zoekmachinemarketing (SEA) belangrijk om rekening mee te houden.

Ten opzichte van desktops biedt mobiel ook weer kansen. Zo is het inspelen op de locatie van de gebruiker een zeer krachtig marketinginstrument. Zeker voor winkels en horeca is het interessant om locatie gebaseerde advertenties in te zetten. Als een gebruiker in de buurt van een winkel is en een advertentie daarvan ziet, is dit voor de gebruiker relevant en zal hij sneller verleid worden tot een bezoek en een aankoop.

Een belknop in een advertentie verwerken is een andere slimme manier om op de moge­lijkheden van mobiel in te spelen. Dit maakt het voor de gebruiker eenvoudiger contact op te nemen met de adverteerder en verhoogt de conversie.

Adverteren in smartphone apps

Apps worden veelgebruikt op mobiel en diverse apps bieden de moge­lijkheid om in te adverteren. Door zaken als locatie en interesses van de gebruiker te analyseren, kun je adverteren in apps die door jouw doelgroep worden gebruikt. Zo worden derge­lijke advertenties relevanter en daarmee effectiever.

Analyseer goed wat de moge­lijkheden voor adverteren op mobiel voor jouw business zijn en grijp de kansen die mobiel biedt. Door biedingen afhanke­lijk van locatie en interesses te maken, worden advertenties optimaal getarget op het juiste publiek en besteed je jouw marketingbudget efficiënter. Advertentieplatformen als Google AdWords bieden moge­lijkheden om specifiek te richten op locatie, apparaat en meer. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op.