• gepubliceerd
  • leestijd
    3 minuten

Swink voorbeeld tijdens 100.000 banen-overleg

Hoe krijgen we meer werkgevers zover dat zij mensen met een arbeidsbeperking gaan inzetten? Dat was de hoofdvraag van het 100.000 banen-overleg op 16 februari met staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Als een van de weinige commerciële werkgevers die dat nu al doen, was Swink als voorbeeld uitgenodigd voor dit rondetafelgesprek. Swink-directeur Paul Malschaert schoof aan en deelde wat volgens hem de voordelen zijn van het werken met mensen met autisme.

Het overleg vond plaats tijdens de Dag van de Duizend Voorbeelden, bedoeld als inspiratiedag voor organisaties en bedrijven die nog niet werken met arbeidsbeperkten. Samen met tien andere werkgevers, vijf uit de private sector en vijf uit de publieke sector, praatte Paul mee over de toegevoegde waarde van inclusief werkgeverschap. Hierin ligt de focus niet alleen op winst maken, maar ook op het inzetten van mensen met een arbeidsbeperking om zo maatschappe­lijke impact te maken.

Enthousiaste reacties op concept Swink

Paul kreeg veel enthousiaste reacties op het concept van Swink; een buitengewoon internetbureau dat de talenten van haar medewerkers benut om goede en professionele online diensten te leveren, zoals bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie en het analyseren van webstatistieken. ‘Veel organisaties denken in processen, bijvoorbeeld op welke afdeling van hun organisatie mensen met een arbeidsbeperking het beste passen’, licht Paul toe. ‘Wij doen dat andersom en vertalen de talenten van mensen met autisme naar de behoefte van klanten binnen een bedrijfsmatige aanpak.’

Unieke talenten van ‘autisten’ inzetten voor professionele diensten

Bij Swink wordt gekeken hoe de talenten van de medewerkers met autisme het beste ingezet kunnen worden. Paul daarover: ‘Wij bekijken met de potentiële klant waar behoefte aan is en beoordelen of de kwaliteiten van onze medewerkers, zoals een oog voor detail en uitstekend analytisch vermogen, passen bij het oplossen het probleem van de klant. Daardoor nemen we alleen opdrachten aan die passen bij onze medewerkers. Dan kunnen we de klant een goede, professionele dienst leveren.’

De kracht van Swink

Het unieke aan ons bedrijf is dat wij veel meer vanuit de kracht van mensen met autisme denken en van daaruit onze dienstverlening vormgeven’, zegt Paul over het onderscheidend vermogen van Swink. ‘Wij kijken naar wat zij wél kunnen door rekening te houden met zaken waar zij moeite mee kunnen hebben.’ Hij gelooft sterk in dit concept en maakt zich zorgen over individualisering van de samenleving. ‘We komen als samenleving op een punt waarin de overheid zich steeds meer terugtrekt en de arbeidsmarkt flexibiliseert’, legt hij uit. ‘Mensen met een beperking vallen daardoor als eerste buiten de boot.’

Zorgen voor maatschappe­lijke impact

Hij hoopt door deze succesvolle aanpak van Swink dat meer organisaties en bedrijven geïnteresseerd raken in zaken doen met een social enterprise (sociale onderneming) als Swink. ‘Door met ons in zee te gaan, krijg je niet alleen de beste dienstverlening, maar zorg je ook voor maatschappe­lijke impact doordat je je diensten op deze manier inkoopt. Hierdoor kan ons bedrijf doorgroeien en kunnen wij nog meer mensen met een arbeidsbeperking aannemen.’

Overheid: Swink komt naar jullie toe!

Een aantal aanwezige overheidsorganisaties reageerden tijdens het 100.000 banen-overleg zeer enthousiast. ‘Zij zagen kansen en problemen waarbij Swink hen van dienst kan zijn’, zegt Paul. Deze organisaties kunnen zelf geen diensten inkopen, omdat dit gebeurt via het ministerie van Algemene Zaken. Daarom zal Swink zelf daartoe actie ondernemen.

Paul doet daarom een oproep aan dit ministerie: ‘Veel grote organisaties als het Erasmus MC, VUmc en de gemeente Amsterdam zijn al tevreden klant bij ons. Wij weten dat jullie organisaties i.c. ministeries e.d. ons een warm hart toedragen en staan graag klaar om jullie van dienst te kunnen zijn. Echter door allerlei redenen is geen centraal overheidsorgaan klant bij ons. Wij gaan daarom snel op zoek naar jullie en zullen proberen om de barricades die tegenhouden dat jullie klant worden, weg te nemen!’

Bekijk ook het videoverslag van het rondetafelgesprek: