• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Niels van Buren bezoekt startups in Amerika

Commercieel directeur Niels van Buren bezocht startups, universiteiten en accelerator programma’s in New York en Boston, georganiseerd door Dutch Basecamp.

Samen met een delegatie van Nederlandse bedrijven bezocht onze commercieel directeur Niels van Buren begin december startups, universiteiten en accelerator programma’s in New York en Boston. ‘Een ontzettend leerzame week’, kijkt hij terug op het bezoek.

Deze werd georganiseerd door Dutch Basecamp die onder andere dit soort reizen organiseert waarin deelnemers kunnen kennismaken met het startup ecosysteem, een samenwerkingsvorm waarbinnen startups, investeerders en universiteiten hun kennis en krachten bundelen.Niels voor skyline New York

Doel van het bezoek: leren van startups

Niels’ belangrijkste doel van het bezoek was om geïnspireerd te raken door de aanpak van Amerikaanse startups. ‘Ik was benieuwd hoe zij doorgroeien en hun bedrijven opschalen. Swink bestaat negen jaar, maar we richten ons pas sinds vier jaar op online dienstverlening. We zitten nu in een stabiele fase en willen op een goede en snelle manier doorgroeien. Daarnaast was ik benieuwd naar wat er gebeurt in de Amerikaanse wereld van de technologie, hoe deze zich ontwikkelt en om te in te schatten hoe de diensten die wij leveren, er over pakweg vijf jaar uit zien en welke nieuwe diensten we kunnen ontwikkelen.’

De groep bestaande uit onder andere afgevaardigden van ING, Obvion, Stedin, de Universiteit van Amsterdam en The Erasmus Centre for Entrepreneurship, bezocht verschillende accelerator en incubator programma’s voor startups en universiteiten in New York en Boston, waaronder het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en Harvard University. Ze leerden onder meer hoe het startup ecosysteem werkt, een samenwerkingsvorm waarbinnen nieuwe, innovatieve technologieën worden ontwikkeld en nieuwe startups worden gecreëerd.

Bezoek aan incubator- en accelerators

Veel van de bezochte startups zijn verzameld in zogenaamde incubator- en accelerators, zogenaamde ‘broedplaatsen’ waar beginnende en bestaande bedrijven ondersteuning krijgen om hun bedrijf vorm te geven en te laten groeien. ‘Deze startups zijn vooral gericht op software, ontwikkelen bijvoorbeeld applicaties’, licht Niels toe. ‘Wereldwijd bekende bedrijven als Uber, Spotify en Airbnb komen uit dit soort programma’s voort. Opvallend vond ik om te constateren dat veel innovaties leiden tot slimme oplossingen voor maatschappe­lijke problemen.’ Zo is er zelfs een accelerator, Mass Challenge, die zich steeds meer richt op ondernemers die impact op de maatschappij willen realiseren.

Belangrijkste factor voor succes: een goed team

Niels deed veel interessante inzichten op. Een herkenbare tip kreeg hij van een professor aan het MIT: ‘De belangrijkste factor voor succes was volgens hen dat je een goed team hebt’, vertelt Niels. ‘Je kunt volgens hen beter een slecht idee hebben met een goed team dan andersom. Dat was voor mij een bevestiging van dat wij op de goede weg zijn!’

Enthousiaste reacties op Swink-concept

Steeds meer startups proberen, net als Swink, impact te maken op de maatschappij met hun product of dienst. ‘De bezochte bedrijven vonden Swink een heel inspirerend concept’, zegt Niels enthousiast. ‘Wij leveren professionele online diensten en bieden zo werk aan mensen met autisme en een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat soort bedrijven kennen ze in Amerika wel, maar ons concept hadden ze nog nooit van gehoord. Wij bieden onze klanten online oplossingen. Dan is het extra cool, zoals wij doen, dat je daarmee ook voor maatschappe­lijke impact zorgt. Een uniek concept dus.’