• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

CCO de leerschool

Sinds mijn start bij Swink verricht ik veel werkzaamheden voor de VUmc Academie, waarvoor ik CCO ben. Hoe ik dat ervaar leg ik je uit in dit blog.

Sinds mijn start bij Swink verricht ik veel werkzaamheden voor de VUmc Academie, waarvoor ik CCO ben. Daarbij komen ook grote projecten zoals contentmigratie voor. Een groeiende rol betekent soms ook veel verschillende deadlines. Hoe ik dat ervaar leg ik je uit in dit blog.

Vincent CCO

Wat is een CCO?

Binnen Swink hebben wij enige tijd geleden de Chief Customer Officer ingevoerd. Bij ons betekent dit dat er per klant 1 persoon toegewezen is die medeverantwoorde­lijk is om het overzicht te houden. Dan moet je denken aan:

  • Welke opdrachten lopen er?
  • Hoe verloopt de communicatie met de klant?
  • Hoeveel mensen moeten er worden in gezet?
  • Kwaliteitscontrole van het algehele project.

Sinds het begin bij Swink verricht ik werkzaamheden voor de Amstel Academie. Dat is inmiddels al bijna 9 jaar. In die periode heb ik de verschillende systemen en mensen binnen de academie goed leren kennen. Hierdoor heb ik expertise én een netwerk opgebouwd rondom deze klant. Ik ben goed op de hoogte hoe met deze klant te communiceren en weet welke opdrachten er lopen. Daarnaast kan ik mijn collega’s helpen met vragen over het werk. Dat maakt dat ik een goede CCO voor hen en de VUmc Academie kan zijn. Mijn teamleider Margreet is als projectleider heel direct bereikbaar. Zij zorgt ervoor dat ik zelf ontdek wat er bij de rol komt kijken, maar is waar nodig beschikbaar voor steun wanneer ik dat nodig heb.

Neus stoten

Als CCO met een langere dienstperiode kom ik soms ook in grote projecten terecht. Het ‘nadeel’ van een groot project is dat je te maken hebt met veel deadlines. Zo waren wij een periode van vorig jaar bezig met een grote migratie. De klant had hierin heel duide­lijke deadlines, omdat bepaalde onderdelen echt op een specifieke datum in gebruik zouden gaan. De uitdaging is daar goed de controle over te houden. Hoe weet je bijvoorbeeld hoeveel werk er in een onderdeel gaat zitten? Voor mijzelf betekende dit dat ik in het begin mijn neus stootte. Ik schatte soms een deadline of de werklast verkeerd in. Dat kan ervoor zorgen dat er voor collega’s onnodig veel stress bij komt kijken. Die deadline verschuift niet, ook als ik de werkdruk verkeerd inschat.

Plannen, plannen, plannen

Het goed plannen van een project is van essentieel belang. Laat dat nou net met autisme soms best een uitdaging kunnen zijn. Het overzicht houden en helemaal voor zaken waar je niet direct weet hoe het uit gaat pakken is dit een grote stap. Want als autist wil ik zoveel moge­lijk vooraf al weten waar ik op kan rekenen. Dat kan vaak niet met grote projecten omdat je in het moment leeft. Hoe goed weet ik of een bepaalde deadline haalbaar is met de hoeveelheid mensen die beschikbaar is? Het goed documenteren en vooral ook strak in de gaten houden is dan heel belangrijk. Als CCO moet ik verantwoorde­lijkheid afleggen aan de teamleider. Zij is degene die uiteinde­lijk naar een klant moet kunnen garanderen dat wij de deadlines halen. Mijn probleem was dat ik niet goed wist wanneer ik moest sparren. Een goed verwachtingspatroon waarbij je allebei exact weet hoe de vork in de steel zit is dan heel belangrijk.

Hoe wil ik nóg meer groeien in deze rol?

In het hele proces heb ik een aantal belangrijke zaken geleerd:

  • Het is geen falen om toe te geven dat ik het overzicht kwijt ben.
  • Het is belangrijk om 1x per week een moment te prikken en te overleggen hoe de deadlines gaan.
  • Het is belangrijk heel duide­lijk af te bakenen waar mijn verantwoorde­lijken liggen. Daardoor weet de teamleider ook waar haar rol begint en eindigt.
  • Een duide­lijk overzicht maken met de verschillende onderdelen die gemigreerd moeten worden.
  • In mijn agenda momenten prikken om periodiek de stand van zaken te checken.
  • Zorgen voor een duide­lijk verwachtingspatroon zodat de teamleider goed kan plannen.

Nieuwe rol zorgt voor persoon­lijke groei

Deze rol heeft enorm bijgedragen aan mijn persoon­lijke groei. Doordat ik veel kennis van de systemen op heb gedaan in de loop der jaren heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Ook kan ik daardoor ook zéker toegeven wanneer een bepaald verzoek of aanpassing in de verschillende LMS-systemen misschien lastig kan worden. De klant heeft er veel aan door juíst ook te weten waar de grenzen liggen qua moge­lijkheden.

Benieuwd naar wat wij voor de VUmc Academie doen? Je lees het op onze klantpagina!