• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Swink: een buitengewoon trotse B Corp

'Ik geloof dat we allemaal een rol kunnen spelen in het oplossen van de grote maatschappe­lijke vraagstukken die er momenteel spelen.'

In 2014 stapte ik over van ING naar Swink omdat ik impact wilde maken. Hoe kon dat beter dan bij Swink, een commercieel bedrijf met een buitengewoon maatschappe­lijke doelstelling? Samen met onze klanten zorgen we voor duurzame en betaalde banen voor mensen met autisme. Zo maken we samen het verschil!

bcorp blog niels

Mijn doel: commercieel bedrijf met maatschappe­lijke missie op de kaart zetten

Waarom ik overstapte naar Swink? Omdat ik het idee had dat er zaken aan het veranderen waren in de wereld, in Nederland. Ik wilde onderzoeken of het moge­lijk was om een commercieel bedrijf met een maatschappe­lijke missie op te bouwen. Het einde van de kredietcrisis was nabij, er kwam meer en meer focus op duurzaamheid en sociale inclusie. De Participatiewet ging van start en die verplicht bedrijven en de overheid om mensen met afstand met de arbeidsmarkt aan te nemen. Social enterprises waren in opkomst en grote organisaties begonnen zich af te vragen wat er na MVO 1.0 zou komen. Verder was contentmarketing groeiend en hadden overheden en het bedrijfsleven een groeiende behoefte aan data expertise. Vakgebieden die heel goed passen bij de kwaliteiten van onze medewerkers. Tot slot nam de aandacht voor autisme vanuit de maatschappij toe en het begrip dat autisten naast hun beperkingen ook veel te bieden hebben op de werkvloer.

Toen ik ruim 4 jaar geleden in aanraking kwam met Bcorp (Benefit Corporation), was ik direct gecharmeerd van het gedachtegoed dat bedrijven een instrument zijn om positieve impact te creëren op de wereld. Ik geloof dat we allemaal een rol kunnen spelen in het oplossen van de grote maatschappe­lijke vraagstukken die er momenteel spelen. Van de klimaatproblematiek tot diversiteit en inclusie. We kunnen naar de overheid kijken om het probleem op te lossen, maar wij moeten het zelf oplossen. Bedrijven zijn in een ideale positie wat dat betreft.

Daar komt bij dat medewerkers en klanten tegenwoordig verwachten van bedrijven dat zij het goed voor hebben met de wereld en haar inwoners. Dat betekent overigens niet dat je het als bedrijf kunt permitteren om alleen op de duurzaamheid te focussen. Je moet topkwaliteit leveren en je onderscheiden van je (niet duurzame) concurrenten. Consumenten willen geen concessies doen en medewerkers willen niet bij “geitenwollensokken”-bedrijven werken. Zij willen het beste resultaat neerzetten en het goed voor de wereld doen.

B Corp-gedachte is inspirerend

En dat is waarom ik de Bcorp gedachte inspirerend vindt. Het gaat om het combineren van impact en profit en het proberen om deze met elkaar in een gezonde balans te brengen. Dus geen hyper focus op profit, maar een gezonde balans vinden. En ja, dat kan! Kijk naar de belangrijkste B Corp- voorbeelden zoals Patagonia, Triodos, Ben & Jerry’s, Tony’s Chocolonely en Dopper.

Swink: sinds 2015 een trotse B Corp

Ook Swink is een lid van de wereldwijde B Corp-community. Ik ben er buitengewoon trots op dat Swink hier deel van uitmaakt. Wil je met jouw bedrijf ook betekenisvol ondernemen? Doe dan mee en maak impact op de mensen om je heen, de gemeenschap en/of het milieu! Begin bijvoorbeeld eens met het B Impact assessment dat je gratis kunt doen. Ik denk graag met je mee.