• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Stress­management en autisme

Stress en autisme gaan hand in hand. In dit blog lees je hoe ik daarmee omga en geef ik een aantal tips over hoe je met stress kunt omgaan.

Stress en autisme gaan hand in hand. Ik ben mijzelf constant aan het aanpassen aan wat andere mensen van mij verwachten. Het risico dat ik daardoor op mijn tenen moet lopen op het werk en ook privé is (onnodig) groot.

In deze blog lees je hoe ik daarmee omga en geef ik een aantal tips over hoe je met stress kunt omgaan.

Cursus stress­management volgen:

Ik wil me graag blijven ontwikkelen. Daarom heb ik mij gestort op een cursus stress­management. Hoe ga je bijvoorbeeld om met verzoeken van collega’s? Hoe stel je voor jezelf prioriteiten? Een cursus laat mij kritisch kijken naar mijn eigen doen en laten. Heb ik wel duide­lijk waardoor ik gestrest kan raken en hoe ik die grens qua omslagpunt herken?

Prioriteiten:

Stress dat zie je toch? Vanaf heel jong heb ik leren camoufleren rond mijn autisme. Dat is ook bij stress het geval. Ik onderdruk het soms zolang tot het emmertje overloopt en ik dan boos word of onhandige fouten maak. Op het werk is dat uiteraard heel onhandig. Het kan de kwaliteit beïnvloeden terwijl dit helemaal niet nodig is. Op je eigen grenzen letten is zo enorm belangrijk. Hoe stel ik die prioriteiten?

Prioriteiten stellen:

Stel ik krijg een verzoek. Dan is mijn eerste vraag ‘heeft het haast?’ Op die manier kan ik kijken of ik niet te veel moet gaan wisselen tussen taken. Het wisselen vergroot het risico dat ik fouten ga maken. Liever 1 taak goed dan dat ik meerdere taken half af kan ronden. Daar heeft mijn werkgever Swink ook meer aan uiteraard. Goed inzichte­lijk hebben welke taken de strakste deadline hebben kan een stuk helpen. Hierdoor helpt de planning voor een deel mijn eigen prioriteitenlijst samen te stellen. Dat scheelt mij weer onnodig berekend denken.

To do-lijsten bijhouden:

Ik heb geleerd eigen to do lijstjes bij te houden. Die gaan breder dan alleen werk. Op het werk moet je in de gaten houden of je jezelf niet over de kop werkt. Neem je niet te veel hooi op jouw vork? Open en duide­lijk zijn naar een teamleider helpt mij daarin heel erg. Zij gaan dan op basis van lichaamshouding merken wanneer ik minder in mijn vel zit. Privé kun je ook met een takenlijst werken. Stel ik weet dat er een hectische periode aan gaat komen met bijvoorbeeld een reis of meerdere afspraken. Heb ik dan in de weken rond die periode wel genoeg rust in kunnen bouwen om even de batterij weer op te laden? Overbelasting of gestrest zijn is uiteraard een sluipmoordenaar. Wanneer ben ik ‘gewoon’ vermoeid en wanneer ben je te veel van jezelf aan het eisen. Voor mij werkt een stukje hardlopen erg goed om even mijn hoofd leeg te kunnen maken. Blik op oneindig en genieten van de rust.

Stressbeheersing:

Maak voor jezelf duide­lijk waar jij stress door ervaart. Probeer zoveel moge­lijk daar ook manieren omheen te vinden die helpen. Dat kan een lijstje zijn of mensen in jouw directe omgeving die je goed in gaten kunnen houden.

Wil jij een werkplek waar rekening wordt gehouden met je autisme? Bekijk dan eens de pagina ‘Werken bij Swink