• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Bezoekersaantallen dalen plotseling. Wat nu?

Google Analytics laat in korte tijd een daling zien van het aantal bezoekers. Op het eerste gezicht is het moei­lijk te verklaren. Hoe pak je dit aan?

Google Analytics laat in korte tijd een stevige daling zien van het aantal bezoekers aan je website. Op het eerste gezicht is het moei­lijk te verklaren. Hoe pak je dit aan? We delen in dit blogartikel een aantal stappen om de oorzaak van een daling van het bezoek te achterhalen.

Stappenplan vinden van de oorzaak voor daling van bezoekersaantallen

  1. De eerste actie ligt voor de hand: verge­lijk de cijfers met die van het vorige jaar. Is het een normaal patroon, of is er meer aan de hand? Bij een business-to-business website kan bijvoorbeeld meespelen dat er nu meer verlofdagen zijn dan normaal. Ook spelen seizoenseffecten vaak een rol, zoals bijvoorbeeld bij vakantieperiodes.
  2. Heb je een analytics probleem? Er gebeuren soms rare dingen waarvan de oorzaak niet altijd te vinden is. Door Piwik te installeren verzeker je je van een ‘second opinion’. Daarnaast kun je met de Chrome extensie Tag Assistant controleren of de Google Analytics code goed werkt.
  3. Is het nog niet duide­lijk wat de oorzaak is, duik dan dieper in de analytics-data. Probeer de bron van de daling te achterhalen. Welke zoekmachine laat een daling zien? Is de afname te verklaren uit bepaalde verwijzingen vanaf andere sites? Zijn de bezoekersaantallen van bepaalde pagina’s gedaald? Meestal kunnen op basis van de data moge­lijke oorzaken worden vastgesteld.
  4. Vervolgens is een analyse van de ‘keyword ranking’ op zijn plaats. Verge­lijk deze met vorige maanden. Misschien nemen de bezoekersaantallen af door een daling van die ranking. Is de daling veroorzaakt door een sterke daling van een normaal patroon, een trendbreuk, of is er meer aan de hand? Inzicht in de prestaties van jouw website in de zoekresultaten haal je uit Google Search Console. Eventuele fouten die Google heeft geconstateerd bij je website vind je daar ook. Trendgegevens kunnen worden nagekeken met Google trends.
  5. Maak een diepere analyse van zoekwoorden. Groepeer de zoekwoorden in diegene die direct gerelateerd zijn aan je merk of product/dienst; in zoekwoorden die daarvan zijn afgeleid en algemener zijn, ‘short tail’ zoekwoorden en ‘long tail’ zoekwoorden. Dit levert moge­lijk de groep of groepen op die de daling voor een belangrijk deel verklaren. De relevante zoekwoorden voor een branche, productgroep, dienst, informatiecategorie, etc. blijven niet ongewijzigd. Ga op zoek naar moge­lijk nieuwe zoekwoorden en pas de content van je site aan.

Er is altijd wel een verklaring te vinden, maar de ene verklaring is concreter dan de andere. Swink helpt organisaties met het analyseren en rapporteren van het gedrag op de website. Onze analyses zijn voorzien van concrete verbeteradviezen. Wij helpen je graag!