• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Haal B2B leads uit Google Analytics

Wist je dat je B2B leads uit Google Analytics kunt halen? Wij geven je in deze blogpost voorbeelden hoe jij dit het beste aanpakt!

Google Analytics is een zeer krachtige tool om het gebruik van je website te bestuderen en te analyseren. Op basis van diverse rapportages is het moge­lijk inzicht te krijgen in het aantal bezoekers, hoe zij op je website zijn gekomen en wat zij er bekeken hebben.

analisten team

Wie bezoekt mijn website?

Deze data is echter geanonimiseerd. Je kunt dus in principe niet zien wie er op je site komen, terwijl dat heel interessant kan zijn. Je kunt deze gegevens weliswaar deels verkrijgen via formulieren die bezoekers invullen op je website. Meestal vult slechts een klein deel van de bezoekers een formulier in. Bezoekers die zich aan het oriënteren zijn en latent geïnteresseerd zijn, blijven hiermee dus buiten beeld. Er is echter een manier om in Google Analytics een beter beeld te krijgen van wie je bezoekers zijn, zonder daarvoor extra (betaalde) tools in te moeten zetten.

Het Netwerk rapport in Google Analytics

Standaard laat Google Analytics zien welke internet providers de bezoekers aan je website gebruiken. Deze gegevens kun je in het Netwerk rapport terugvinden. Ga in Google Analytics naar Doelgroep > Technologie > Netwerk om het rapport te bekijken. In de kolom Serviceprovider vind je een overzicht van de internet providers van de bezoekers. Daar zullen ongetwijfeld providers als Ziggo, KPN en XS4all tussen staan. Deze providers worden door veel consumenten gebruikt, maar dit geeft nog geen beeld van wie de bezoekers zijn. Daarvoor moeten we een verdiepingsslag maken.

Welk bedrijf bezoekt mijn website?

In tegenstelling tot de internet providers van consumenten en kleinere bedrijven, hebben grote bedrijven vaak een eigen internet provider en netwerk ID. Een groot bedrijf staat dus niet onder de naam van een internet provider in het Netwerk rapport, maar onder de eigen bedrijfsnaam. Hierdoor weet je dat iemand van dit bedrijf jouw website bezocht heeft. Zeker als het gaat om B2B diensten en producten is dit interessante informatie. Het geeft aan dat het betreffende bedrijf waarschijn­lijk op zoek is naar wat jij aanbiedt en jouw website al gevonden heeft.

Je kunt dit inzicht nog verfijnen door te kijken welke productpagina’s op jouw website door het bedrijf bekeken zijn. Op die manier weet je in welke producten en diensten men geïnteresseerd is en kun je dit bedrijf vervolgens gericht benaderen. Het is weliswaar nog koude acquisitie, maar wel met de wetenschap dat er interesse bestaat voor jouw producten. Dat maakt de kans op succes groter. Op deze manier maak je slim gebruik van de moge­lijkheden van Google Analytics om je klantenkring te vergroten.

De B2B leads informatie uit Google Analytics halen

Nu is het tijd om aan de slag te gaan met Google Analytics om de data voor de B2B leads eruit te halen. Hieronder vind je een voorbeeld van hoe de gegevens in het Netwerk rapport eruit kunnen zien.

In dit voorbeeld hebben we in het Netwerk rapport gezocht op het bedrijf ‘Venues and more’ dat onze website heeft bezocht, zodat we op dit bedrijf in kunnen zoomen. We hebben verder ‘Pagina’ als secundaire dimensie toegevoegd om te zien welke pagina’s van onze website ‘Venues and more’ heeft bekeken.

In dit geval zien we dat ‘Venues and more’ geïnteresseerd is in onze dienstverlening op SEO gebied. We kunnen ‘Venues and more’ nu gericht benaderen en zo wellicht een nieuwe klant verwelkomen. Zo maak je dus slim gebruik van Google Analytics om je klantenkring te vergroten.

Swink helpt haar klanten met het meten, rapporteren en analyseren van websitestatistieken op basis van data uit Google Analytics en Piwik. Meer weten over onze diensten? Neem dan contact met ons op.