• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Zoekmachine optimalisatie met Google Search Console

Er is een nieuw rapport geïntroduceerd in de Search Console, name­lijk Zoekanalyse. In deze blogpost lees je meer hierover.

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd, is voor elke website belangrijk om de vindbaarheid te verbeteren. Een bekende gratis tool die je hiervoor kunt gebruiken is Google Webmaster Tools.Recent heeft Google de naam van Google Webmaster Tools veranderd in Google Search Console. Daarnaast is er een nieuw rapport geïntroduceerd in de Search Console, name­lijk Zoekanalyse. In deze blogpost lees je meer hierover.

Inzicht in de prestaties van je website in Google

Webmaster Tools bevatte altijd al data over hoe je website in de organische resultaten presteert. Dat is in Search Console niet anders. Zo is te zien hoe vaak je website werd vertoond, op werd geklikt en wat de doorklikratio (CTR) was. Het is overigens goed om te bedenken dat je website bij een vertoning niet per se in beeld is gekomen bij de gebruiker. Als je website op pagina 1 van de zoekresultaten staat maar voor de gebruiker onder de vouw, telt Google dit toch als een vertoning.

Verder wordt de gemiddelde positie weergegeven van je website in de zoekresultaten. Dit is de gemiddelde positie van het hoogste resultaat van de site. Als je site meerdere keren in de resultaten van een zoekopdracht staat, wordt alleen de hoogste positie meegenomen om de gemiddelde positie te berekenen.

Het nieuwe rapport Zoekanalyse

Het rapport Zoekanalyse biedt nu naast inzicht in vertoningen, klikken en de doorklikratio de moge­lijkheid deze data te filteren op verschillende landen, apparaten (desktop, mobiel en tablet) en zoektypes (web, afbeeldingen, video’s). Je kunt nu dus veel nauwkeuriger bekijken op welke aspecten je website nog verbeterd kan worden voor een optimale vindbaarheid. Het is nu bijvoorbeeld moge­lijk om te kijken of je website net zo goed in België als in Nederland presteert. Verder kun je bekijken hoe de prestaties op mobiel zijn en of afbeeldingen en video’s van je site goed worden gevonden. Let op dat in het rapport Zoekanalyse alleen nog maar klikken op een uitgevouwen afbeelding (of op de link ‘Pagina bezoeken’) worden geteld. In het oude rapport Zoekopdrachten werden alle klikken op een afbeelding geteld, ongeacht of deze uitgevouwen was.

Waar moet ik nu op letten?

Al deze data en moge­lijkheden kunnen ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Een goed begin is om de CTR te bekijken en te analyseren. Deze statistiek geeft inzicht in hoe goed een pagina bij het zoekwoord en de zoekintentie van de gebruiker past. Door te kijken welke pagina’s goed en welke juist niet goed presteren, krijg je inzicht in waar de content en metatags aangepast moeten worden. Met name zoekopdrachten met een groot aantal vertoningen, maar een lage CTR zijn van belang. Dat zijn pagina’s die aangepast moeten worden, zodat deze beter aansluiten bij de zoekintentie. Daarnaast geeft de data uit Search Console een beeld van welke pagina’s juist wel uitnodigen om door te klikken. Je kunt vervolgens de goede aspecten van deze pagina’s vertalen naar je andere pagina’s.

Search console koppelen met data uit webanalytics

Door de data en inzichten uit Search Console te koppelen aan data uit Google Analytics of een ander webanalytics pakket ontstaat een nog beter beeld. Je kunt dan name­lijk zien hoe goed organische landingspagina’s bijdragen aan conversies en waar nog winst is te behalen. Door op deze manier naar de data te kijken, maak je een begin met zoekmachine optimalisatie en vergroot je de vindbaarheid en prestaties van je website.

Meer weten over SEO? Ga snel naar onze informatiepagina over zoekmachine optimalisatie en wat Swink daarin voor jou kan betekenen.