• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Wat doe je aan een hoge ‘bounce rate’?

Wat betekent die bounce rate nu eigen­lijk en wat kun je eraan doen?

Bij het checken van de prestaties van je website, met Google Analytics, is het een hoge ‘bounce rate’ die vaak de meeste zorgen baart. Wat betekent die bounce rate nu eigen­lijk en wat kun je eraan doen?

Bounce rate

De bounce rate laat zien hoeveel bezoekers niet op de website zijn gebleven. Men kwam, keek en verdwenen weer. Maar met je website wil je juist bezoekers meer informatie geven of vragen om actie te nemen. Om een aankoop te doen, een brochure te downloaden, een vraag te stellen, etc.

Er zijn verschillende redenen waarom iemand afhaakt. De inhoud van de site voldoet niet aan de verwachtingen, men is er naartoe gelokt met verkeerde informatie, de site is verwarrend en men raakt de weg kwijt of de site is saai en visueel onaantrekke­lijk.

Tips om de bounce rate te verlagen

  • Goede gebruikerservaring
    De oorzaak voor een hoge bounce rate is meestal dat de site niet gebruiksvriende­lijk is. De site is verwarrend en de navigatie is niet logisch. Bezoekers willen eenvoud, gemak en duide­lijkheid. Al bij een kleine verwarring zijn ze weg. Is de site complex omdat het niet anders kan, zorg dan voor online helpinformatie of een korte introductievideo. Bij apps op mobiele apparaten is dat heel gebruike­lijk, maar voor websites minder.
  • Relevante content
    De content moet weerklank vinden bij de doelgroep, aansluiten op de behoeften en echt waarde toevoegen. Nog te vaak wordt gebruiksgemak vertaald in oppervlakkigheid waardoor de inhoud van de site nauwe­lijks informatie bevat. Kom wel snel ‘to the point’, want als bezoekers de content ervaren als meer van hetzelfde dan zijn ze snel weg.
  • Verdieping
    Zorg dat de content lagen bevat, waarbij iedere volgende laag meer verdieping geeft. Houdt het aantal lagen wel beperkt tot maximaal 3. Verleid de bezoeker om door te klikken naar een volgende laag niet met een simpel meer informatie over …., maar zeg daarbij kort wat het de bezoeker zal opleveren.
  • Onderzoek het navigatiegedrag
    Zoek uit wat de beste plaats op de pagina is om bezoekers te laten klikken. Experimenteer hiermee en gebruik heat maps om het gedrag op een pagina te analyseren. Er is software om kliks, bewegingen op een pagina en het scrollen te analyseren.
  • Kleurgebruik
    Kleuren roepen emotie op. Kijk welke emotie de kleuren op de site oproepen en of deze matchen met de beoogde emotie. Kleurgebruik is een hoofdstuk apart, dat willen we in een volgend blog behandelen.
  • Ervaring
    Het is enorm leerzaam om alle factoren die het gedrag op een website verbeteren te achterhalen en ermee te experimenteren. Bedenk wel dat dit verschilt voor de diverse typen website. Zo vraagt een e-commerce site een andere aanpak dan een site met informatievoorziening aan het grote publiek.
    Swink kan o.a. helpen bij het maken en onderhouden van relevante content en usability-optimalisatie.