• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Wat je moet doen met inconsistente Google Search Console data

Data uit Google Search Console is soms inconsistent. Zo kun je in Google Analytics afwijkende zoekwoord data zien. Lees hier hoe je de data goed toepast!

Als je Google Search Console gebruikt, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Een van de dingen waar je wellicht tegenaan bent gelopen is dat als je Search Console gekoppeld hebt aan Google Analytics, de data vaak niet overeenkomt. Dat is natuur­lijk raar, omdat de gegevens allebei uit Search Console komen en dus ge­lijk moeten zijn.

Waarom Google Search Console data afwijkt in Google Analytics

Google geeft zelf een aantal redenen waarom er een verschil kan zijn tussen de data tussen Google Analytics en Search Console. Het komt erop neer dat sommige bezoekers niet door Google Analytics worden gemeten. Sommige bezoekers gebruiken name­lijk geen JavaScript in hun browser of de Google Analytics code werkt niet goed. Daarnaast zijn er enkele verschillen qua gebruikte definities en dataverwerking.

Er zijn online voorbeelden te vinden van SEO specialisten die hun data hebben geanalyseerd met betrekking tot deze verschillen. In dit blog artikel van Jan-Willem Bobbink wordt zo’n analyse gepresenteerd. Hij stelt dat je eigen­lijk geen Search Console data zou moeten gebruiken. Daar zit een kern van waarheid in, doordat er grote verschillen in de data zijn. Bovendien zijn deze verschillen onvoorspelbaar qua omvang en richting.

Hoe moet je Google Search Console data gebruiken?

Bij het gebruik van Search Console is het belangrijk te beseffen dat de data niet exact is. Onze ervaring is dat de data die je direct uit de Search Console interface haalt betrouwbaarder is dan die in Google Analytics wordt gepresenteerd. Bovendien heb je dan gegevens van meer zoekwoorden tot je beschikking.

Het feit dat de data niet heel nauwkeurig is, betekent dat je bij je rapportage niet teveel moet focussen op exacte aantallen. Beter is je te richten op trends die je ziet op de langere termijn. Op die manier is de invloed van afwijkingen in de data kleiner. Bovendien is dat uiteinde­lijk ook het meest interessant om te analyseren. Je wilt tenslotte weten of aanpassingen aan je website het gewenste resultaat hebben en of je website niet voorbijgestreefd wordt door concurrenten.

Kortom, het is het beste de data uit Search Console zelf te gebruiken. Focus hierbij vooral op trends met betrekking tot de prestaties van je website. In ons eerdere blog over het rapport Zoekanalyse vind je meer info en handvatten om de data uit Search Console optimaal te gebruiken.

Waarom je Google Search console toch moet gebruiken

Door bovenstaand verhaal zal je moge­lijk geneigd zijn te denken dat Google Search Console niet de moeite waard is. Toch zijn er goede redenen voor om het te gebruiken, zelfs als je de data met betrekking tot de prestaties van je website in de zoekresultaten niet wilt gebruiken.

Ten eerste is het verstandig Google Search Console te verifiëren en aan je account te koppelen, omdat het moge­lijk is dat er anders door hackers misbruik van kan worden gemaakt. Er zijn name­lijk hackers die gebruik maken van beveiligingsproblemen in je website om de Search Console van jouw website toe te eigenen. Vervolgens kunnen ze spam SEO technieken zoals URL injection op jouw website gebruiken, zonder dat jij dit merkt. Dit kan ertoe leiden dat Google je website een penalty geeft.

Ten tweede is Search Console in feite een soort thermometer van de technische status van jouw website. Je kunt er veel gegevens en inzichten uit halen, zoals:

  • de indexeringsstatus van je site,
  • crawlfouten zoals 404 fouten,
  • controleren of je robots.txt bestand goed werkt,
  • eventuele beveiligingsproblemen met je website,
  • je kunt een sitemap aanmelden waardoor je site nog beter gecrawled wordt.

Search Console bevat dus veel nuttige tools en inzichten om ervoor te zorgen dat jouw website goed presteert op SEO-gebied. Genoeg reden dus om ermee aan de slag te gaan!
In volgende blogs zullen we aandacht besteden aan andere functionaliteiten van Google Search Console.

Meer weten over onze diensten op SEO gebied? Ga dan snel naar onze SEO informatiepagina!