• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

5 tips voor een professionele e-mail handtekening

Er ligt veel nadruk op het maken van websites en nieuwsbrieven voor alle mobiele apparaten, maar wordt er wel naar de e-mailhandtekening gekeken?

Het aantal zake­lijke e-mails dat via een mobiel apparaat wordt verstuurd is enorm, maar er is weinig aandacht voor een professionele e-mailhandtekening. De focus ligt vaak op de Outlook-handtekening, maar e-mailapps worden vaak vergeten.

Een professionele e-mailhandtekening communiceert uw identiteit, initieert interactie en kan online content aanbieden. Wij geven 5 tips om de e-mailhandtekening te verbeteren.

Geschikt voor mobiele apparaten

Er ligt veel nadruk op het maken van websites en nieuwsbrieven voor alle mobiele apparaten, maar wordt er wel naar de e-mailhandtekening gekeken? Het aantal e-mails dat via een mobiel apparaat wordt gelezen is enorm. Let bij een e-mailhandtekening op de grootte van de afbeelding en de hoeveelheid tekst. Een grote afbeelding zal vaak de lay-out van de e-mail op smartphones beïnvloeden en een enorme hoeveelheid tekst schiet zijn doel voorbij.

Toon je identiteit, je imago

Er is veel geld uitgegeven om het merk, de identiteit en het imago te communiceren via het logo. Toch gebruiken veel organisaties dat logo niet in de e-mailhandtekening. Een gemiste kans, want het logo is tenslotte uw visitekaartje en het hoort in elke e-mail te staan. Zorg ervoor dat de e-mailhandtekening consistent gebruikt wordt. Bij het gebruik van Outlook is dat met technische middelen af te dwingen. Bij mobiele apps heb je echter richtlijnen nodig en moeten gebruikers hierin ‘opgevoed’ worden.

Koppeling met sociale media

Communicatie en marketing via de sociale media zijn erg populair, dus waarom de twee werelden niet aan elkaar koppelen? Een professionele e-mailhandtekening bevat kleine, fraai ontworpen links. Gebruik dus geen grote social media iconen.

Gebruik het om content te promoten

Een e-mailhandtekening kan prima gebruikt worden om content aan te bieden. Een subtiele afbeelding of tekst zal de ontvanger oproepen om te klikken. Gebruik echter geen schreeuwerige of geanimeerde plaatjes. Zorg dat de content relevant is voor de ontvanger, dat is de basisregel voor alle content. Voorkom dus dat de ontvanger de e-mailhandtekening ziet als spam. Voor het opnemen van dynamische content-links in een emailhandtekening is software beschikbaar.

Disclaimer

Saaie afsluiter van deze blog, maar wel belangrijk om te noemen: een juridische disclaimer wordt steeds belangrijker. Let ook op wat gebruike­lijk is in de landen waar de e-mailontvangers werkzaam zijn. Houd de omvang van de disclaimer klein. Omvangrijke disclaimers irriteren en zijn in strijd met wat hiervoor gezegd is over mobiele apparaten.

Uw e-mailhandtekening is content. Swink helpt organisaties met online content communicatie en marketing.