• gepubliceerd
  • leestijd
    4 minuten

Starten met adverteren op Facebook

Facebook is een zeer populair sociaal medium onder gebruikers, maar ook onder bedrijven. Veel bedrijven en community’s vechten om aandacht voor hun Facebookpagina’s en de berichten die ze daarop plaatsen. Het is echter al lang niet meer zo dat een gebruiker elk bericht in zijn of haar tijdlijn ziet van elke gelikete pagina.

Organisch bereik op Facebook

Facebook filtert de berichten die een gebruiker te zien krijgt via het Edgerank algoritme. Hierbij kijkt Facebook of een bericht leidt tot interactie. Op basis daarvan wordt bepaald of het bericht verder wordt verspreid onder jouw volgers. Heeft een bericht geen interactie, dan zal maar 2 procent van je volgers het bericht zien.

Het organisch bereik op Facebook is dus beperkt, hoewel je dit met een goede aanpak kunt verbeteren. Een manier om als bedrijf het meeste uit Facebook te halen is door te adverteren op Facebook met Facebook for business. In deze blog geven we een introductie in de moge­lijkheden daarvan.

Facebook berichten promoten

Om het bereik van je Facebook berichten te vergroten kun je deze promoten. Hiermee betaal je voor extra bereik. Dit leidt tot meer weergaven, interactie en moge­lijk ook meer likes. Bovendien kun je nauwkeurig aangeven welke gebruikers je wilt bereiken. Zo kun je je richten op mensen die je pagina leuk vinden (en hun vrienden). Je kunt ook kiezen voor doelgroepbepaling. Daarmee kun je nauwkeurig een doelgroep instellen op basis van gebruikerskenmerken. In de volgende paragraaf meer hierover.

Vervolgens kun je kiezen waar je bericht moet worden vertoond. Dit kun je door Facebook automatisch laten doen, maar je kunt ook uit de volgende opties kiezen:

  • Nieuwsoverzicht op mobiele apparaten
  • Instagram
  • Nieuwsoverzicht op desktop
  • Rechterkolom op computers

Voor het budget kun je een budget per dag of looptijdbudget instellen. De advertentieweergave kan geoptimaliseerd worden voor betrokkenheid met het bericht, weergaven of uniek bereik per dag. Het bod bedrag kun je automatisch of handmatig instellen. Je betaalt uiteinde­lijk voor weergaven (CPM) of betrokkenheid met het bericht.

Facebook advertentiedoelgroep instellen met doelgroepbepaling

Een van de sterke eigenschappen van adverteren op Facebook is dat je nauwkeurig kunt targeten. Naast basale demografische gegevens als geslacht, leeftijd, locatie (op plaats niveau) en taal kun je ook op andere kenmerken segmenteren. Denk aan interesses, zoals film- en muziekvoorkeur en hobby’s. Ook gedrag als digitaal gebruik, reizen en of iemand een expat is kun je selecteren. Specifieke demografische gegevens als opleiding en werk zijn ook beschikbaar, wat natuur­lijk voor veel bedrijven interessant is. Kortom door de doelgroep goed in te stellen, kun je de mensen bereiken waarvoor jouw berichten en advertenties relevant zijn.

Doelgroepen kun je ook maken op basis van data die je al hebt. Denk aan gegevens op basis van een klantenlijst, websiteverkeer of app activiteit. Verder kun je een verge­lijkbare doelgroep maken op basis van een doelgroep die je al eerder hebt ingesteld.

Facebook relevantiescore

Het is belangrijk veel aandacht aan het instellen van de doelgroep te besteden. Facebook gebruikt name­lijk voor advertenties een relevantiescore. Deze kun je verge­lijken met de kwaliteitsscore in Google AdWords. De relevantiescore geeft een schatting van hoe relevant de advertentie is voor je doelgroep. De score is onder meer gebaseerd op de prestaties van je advertentie. Advertenties met een hoge score hebben een grotere kans dat ze worden getoond in plaats van andere concurrerende advertenties. Bovendien betaal je dan ook minder om je doelgroep te bereiken. Kortom, genoeg reden om de relevantiescore te monitoren en je campagnes voor te optimaliseren.

Soorten Facebook advertenties en doelstellingen

Er zijn diverse soorten advertenties met bijbehorende doelstellingen die je op Facebook kunt gebruiken. De eerste (je bericht promoten) hebben we eerder behandeld. Het geheel aan doelstellingen waaruit je kunt kiezen ziet er als volgt uit:

  • Je berichten promoten
  • Je pagina promoten
  • Mensen naar je website sturen
  • Conversies op je website stimuleren
  • Installaties van je app genereren
  • Betrokkenheid bij je app vergroten
  • Mensen in de buurt van je bedrijf bereiken
  • Meer bezoekers voor je evenement genereren
  • Claims van aanbiedingen genereren
  • Aantal videoweergaven verhogen
  • Leads verzamelen voor je bedrijf

Met deze verschillende doelstellingen maakt Facebook het makke­lijker om het voor jou gewenste resultaat te behalen. Elke doelstelling krijgt een eigen advertentieset met instellingen die aansluiten bij het betreffende doel. Zo kun je voor sommige doelstellingen betalen voor klikken (CPC) in plaats van weergaven (CPM). Ook zal de advertentie er anders uitzien afhanke­lijk van de doelstelling. Een gesponsord bericht ziet er tenslotte anders uit in je Facebook tijdlijn dan de promotie van een pagina.

Voor sommige doelstellingen zijn extra aanpassingen vereist. Zo heb je voor de doelstelling ‘Conversies op je website stimuleren’ een Facebook conversiepixel op jouw website nodig om de conversies te meten. Voor de app gerelateerde doelstellingen heb je uiteraard een app nodig.

Aan de slag met adverteren op Facebook

Facebook biedt veel kansen voor adverteerders. Met name de uitgebreide segmentatiemoge­lijkheden zijn interessant. Het is wel belangrijk om voldoende te segmenteren voor een goed resultaat. Verder is het goed om in je achterhoofd te hebben hoe de inzet van Facebook advertenties past in de customer journey van jouw doelgroep. Door de context en de manier waarop Facebook wordt gebruikt, is het minder geschikt voor directe sales. Mensen zitten niet daar op verkooppraatjes te wachten en al helemaal niet als het niet aansluit bij hun interesses. Facebook is vooral geschikt om je (bestaande) doelgroep aan te spreken en te vergroten. Doordat je jouw doelgroep goed kunt bereiken, kun je nieuwe behoeften creëren en de interactie aangaan. Deze dingen zijn niet moge­lijk met Google AdWords, waarbij puur de zoekintentie van de gebruiker centraal staat.

Wil je ook starten met adverteren op Facebook? Wij kunnen je daarmee helpen. Bekijk ook eens onze social media marketing pagina of neem direct contact met ons op.