Toeganke­lijke AUDITS

Audit van je website of app

Je wilt de toeganke­lijkheid van je website of app verbeteren. En als overheidsorganisatie voldoen aan de toeganke­lijkheid wetgeving. Maar hoe doe je dat? Met een audit krijg je een compleet beeld van de digitale toeganke­lijkheid van je website of app. De audit is bovendien bewijsmateriaal voor de toeganke­lijkheids­verklaring.

Waarom een audit

Een audit is een onderzoek dat laat zien hoe toeganke­lijk je website of app is. Het geeft inzicht in welke problemen er zijn en hoe je die kunt oplossen. Bovendien kun je het gebruiken als bewijsmateriaal voor de toeganke­lijkheids­verklaring. Als overheidsorganisatie voldoe je daarmee aan de wet. De audit is dus de basis van jouw route naar toeganke­lijkheid.

Soorten toeganke­lijkheid audits

Naast de standaard audits bieden we ook andere onderzoeken aan. Een quickscan geeft een eerste indicatie van de moge­lijke toeganke­lijkheidsissues. Voor leveranciers van softwareplatformen is een systeem audit interessant. Hiermee krijg je een volledig beeld van de digitale toeganke­lijkheid van de technische component van jullie platform. Gebruikers van het platform hebben dan alleen nog een content audit nodig voor de toeganke­lijkheids­verklaring. Bij zo’n audit wordt alleen de content gecontroleerd op toeganke­lijkheid. Ten slotte is er ook nog de nulmeting. Dit is het meest uitgebreide onderzoek. Je krijgt hiermee een volledig beeld van de digitale toeganke­lijkheid van het afgesproken domein én een overzicht van alle soorten voorkomende problemen.

Zo voeren wij een audit uit

1. De intake

We beginnen elke audit met een intakegesprek. Samen bespreken we welke (sub)domein(en) en/of apps je wilt laten onderzoeken. Het resultaat van de intake is een exacte ureninschatting voor de audit. Zo weet je precies wat wij gaan onderzoeken en wat de kosten zijn.

2. Het onderzoek

We onderzoeken een selectie van de pagina’s van jouw site. Een van onze specialisten digitale toeganke­lijkheid bepaalt de steekproef volgens de WCAG-EM richtlijn. Dit is de standaard evaluatiemethodologie van het W3C voor het testen van digitale toeganke­lijkheid. Als richtlijn keuren we gemiddeld 12 tot 18 pagina’s op basis van 50 criteria. Bij de audit werken we volgens de WCAG 2.1 AA standaard. Dit is het toeganke­lijkheidsniveau waar overheden aan moeten voldoen.

3. Het resultaat

Het resultaat van de audit is een technisch rapport en een managementsamenvatting. Het bespreken van het rapport hoort hier ook standaard bij. Heb je behoefte aan uitgebreidere toelichting of begeleiding? Wij helpen je graag met bijvoorbeeld een presentatie op locatie, een bewustwordingssessie, nieuwe (uitgebreidere) onderzoeken of consultancy.

4. Hercontrole (optioneel)

Voer je ge­lijk wijzigingen door op basis van de resultaten van de audit? Je kunt dan binnen 40 werkdagen na de eerste audit een hercontrole door ons laten doen. Wij controleren de wijzigingen, zodat de toeganke­lijkheid van jouw domein aantoonbaar is verbeterd. Je kunt dan bovendien de toeganke­lijkheids­verklaring updaten.

Waarom Swink de juiste keuze is

Onze specialisten zijn getrainde accessibility professionals. Doordat zij autisme hebben, kunnen ze langdurig gefocust en nauwkeurig werken. Hierdoor ben je verzekerd van de beste audits. Bovendien kun je door bij Swink in te kopen ge­lijk je SROI verplichting invullen!

logo alrijne2
logo pwc
triodos logo
antonius
partners jeugd
abrona

Meer weten?

Vind je digitale toeganke­lijkheid en daarmee toeganke­lijke informatie voor iedereen ook belangrijk? En wil je meer weten over hoe wij dit samen met jou kunnen realiseren? Neem dan gerust contact met ons op via het onderstaande contactformulier.