• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Doel van je website en KPI’s bepalen

Een succesvolle website begint met het helder formuleren van het doel van je website en bijbehorende KPI's. Lees hier hoe je website doel en KPI's bepaalt!

Elke website is gebouwd met een doel. Er zijn diverse doelen moge­lijk, zoals informeren, productverkoop, leadgeneratie, etc.Wat de belangrijkste doelen van een website zijn, is echter lang niet altijd goed te zien aan de site.

Zelfs website eigenaren hebben vaak niet scherp op het vizier welke doelen hun website heeft. Dat is geen goede zaak. Je kunt tenslotte niet goed de prestaties van je site monitoren en optimaliseren als je de doelen niet helder geformuleerd hebt. Ook de inhoud en structuur van je site zal dan onvoldoende gericht zijn op het behalen van je doelen. Kortom, genoeg redenen om de doelen van je website helder te formuleren. In dit artikel gaan we in op hoe je dit aanpakt.

darts

Doelstellingen website formuleren

Soms is het doel van een website heel duide­lijk. Een webshop heeft tenslotte als doel om zoveel moge­lijk verkopen te realiseren. Er kunnen daarnaast subdoelen zijn, zoals branding, maar dat speelt bij een webshop een ondergeschikte rol. Bij corporate websites is de doelstelling vaak meer ambigu. Soms wordt de website als verkoopkanaal gebruikt, maar vaak bevat de website veel info over het bedrijf waarna de bezoeker maar moet zien wat hij/zij ermee doet. Dat is zonde, want zo haal je geen optimaal rendement uit je websitebezoekers. Bedenk dus wat een bezoeker op jouw site zou moeten doen.

Om de website doelen vast te stellen zijn er bij commerciële sites altijd twee basisprincipes die aan de doelen ten grondslag liggen, name­lijk:

  • Het verhogen van de winst of omzet;
  • Het verlagen van de kosten.

Hier passen een aantal hoofddoelen en verdienmodellen bij, zoals:

  • E-commerce (verkoop van producten of diensten);
  • Leadgeneratie (het werven van nieuwe klanten);
  • Branding (loyaliteit bevorderen, merkvoorkeur creëren, reputatie­management, buzz genereren);
  • Service (informeren, verwerken van vragen en klachten);
  • Content uitgeven (advertenties serveren, abonnementen verkopen).

Ongetwijfeld past een van deze doelen goed bij jouw website. Een combinatie van doelen is uiteraard ook moge­lijk, maar bepaal wel welk doel het belangrijkst is. Zoals altijd bij doelstellingen is het ook hier belangrijk dat je doelen SMART zijn, met andere woorden:

  • Specifiek;
  • Meetbaar;
  • Acceptabel;
  • Realistisch;
  • Tijdsgebonden.

KPI’s bepalen en doelen website meten

Als je het hoofddoel van je site en eventuele subdoelen helder geformuleerd hebt, kun je de bijbehorende KPI’s vaststellen. KPI’s (key performance indicators) dienen om inzicht te geven in hoeverre de gestelde doelen behaald worden. Op basis van deze indicatoren kun je de prestaties monitoren. Zo krijg je inzicht in de ontwikkeling van je website en welke aanpassingen en marketingmiddelen effectief zijn. Per doel zijn verschillende KPI’s moge­lijk. Voor KPI’s geldt dat ze ook SMART moeten zijn. Bovendien moet je er invloed op kunnen uitoefenen. Verder is het belangrijk focus te behouden. Het gaat tenslotte om de indicatoren die ‘key’ zijn, oftewel essentieel. Zo blijft het overzichte­lijk en kun je later een duide­lijk, gebruiksvriende­lijk dashboard maken.

KPI’s per website doel

Om een beeld te geven van welke KPI’s bij een website doel passen, worden in onderstaand overzicht een aantal voorbeelden gegeven.

E-commerceLeadgeneratieBrandingServiceContent uitgeven
Conversieratio aankoopConversieratio leadNPS-scoreAfgehandelde vragen/klachtenPaginaweergaven/ bezoek
Gem. orderbedragOpbrengst per leadGem. bezoekduurConversieratio formulierenGem. bezoekduur
HerhaalaankopenBouncerateAantal bezoekersKlanttevredenheidAdvertentieklikken
Funnel doorklikkenRatio lead naar verkoopPaginaweergaven/ bezoekPercentage vragen via webScroll diepte
Conversies uit online marketingAantal bezoekersOmzetAantal bezoekersAbo aanvragen

Met helder geformuleerde websitedoelen en bijbehorende KPI’s heb je de eerste stap gezet naar het verbeteren van de prestaties van je site. Vervolgens moet je je website gericht op de doelen in gaan richten, de resultaten meten en deze gebruiken voor verdere website optimalisatie. Deze stappen behandelen we in volgende blog artikelen. Lees hoe je je website optimaal inricht voor het behalen van je doelen en hogere conversie in het volgende blog artikel!

Heb je hulp nodig bij het doelgerichter maken van je website en het verbeteren van de prestaties? Laat het ons weten!