• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 4 minuten

Hoe bepaal je je KPI’s?

Hoe weet je welke data écht iets zegt over hoe je bedrijf presteert? Oftewel: hoe bepaal je je key performance indicators (KPI’s)?

We genereren en verzamelen allemaal steeds meer data. Over websitebezoeken, koopgedrag, hoe vaak en wanneer de nieuwsbrief wordt geopend, welke content het beste presteert en hoeveel volgers we hebben op social media. Maar niet al die data is relevant. Hoe weet je welke data écht iets zegt over hoe je bedrijf presteert? Oftewel: hoe bepaal je je key performance indicators (KPI’s)?

KPI bepalen op papier

Focus op de verkeerde data

De meeste bedrijven hebben inmiddels wel begrepen dat het handig is om inzicht in je data te hebben. Veel bedrijven houden dan ook angstvallig alle moge­lijke cijfers in de gaten, maken weke­lijks ellenlange rapporten en schieten in de paniekmodus als het met een deel van die cijfers even wat minder gaat.

Zeggen die cijfers altijd iets over hoe het er echt voor staat? Niet per se. Doordat er zó veel data beschikbaar is en we alles kunnen bijhouden, verliezen we soms uit het oog waar het echt om gaat. Wat onze missie is en hoe we weten of we nog op koers liggen. Veel websitebezoekers hebben is fijn, maar je hebt er niets aan als je conversie heel laag is. Veel klikken op je advertentie krijgen is fantastisch, maar je hebt er niets aan als niemand je whitepaper downloadt. Veel aan acquisitie doen is mooi, maar je hebt er niets aan als je geen langdurige relaties opbouwt met je klanten.

Terug naar de basis: prioriteiten

Hoe vind je in die berg aan data nu wat belangrijk is voor jouw bedrijf? Door terug te gaan naar de basis. Waarom ben je gaan doen wat je nu doet? Wat is jouw missie, waarom bestaat je bedrijf? Zodra je dat weer helder voor ogen hebt én houdt, ben je al op de helft.

Alle wegen leiden naar Rome, maar via sommige wegen ben je sneller op je bestemming. Als je weet wat het hoofddoel is, kun je gaan bepalen wat je nodig hebt om dat doel te bereiken. We storten ons dage­lijks op allerlei klusjes die gedaan moeten worden en het is makke­lijk om uit het oog te verliezen waar het echt om gaat. Door prioriteiten te stellen in werkzaamheden die direct bijdragen aan jouw missie, kom je steeds dichter bij het bepalen van je KPI’s. Houd eens een week ál je werkzaamheden bij en neem ze daarna rustig door. Bekijk per activiteit hoeveel tijd je eraan kwijt was en wat het je heeft opgeleverd. Welke activiteiten dragen direct bij aan je bedrijfsdoelen, aan jouw missie? Waarom en hoe?

Maak je doelen concreet

Nu je terug bent gegaan naar de kern en je weet waar jouw focus moet liggen, ben je klaar om je doelen om te zetten naar meetbare data. Meten is weten, maar als je niet weet wát je meet en waarom je iets meet weet je niets. Maak je doelen daarom concreet. Goede doelen zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Oftewel SMART:

  • Wat wil je precies bereiken?
  • Hoe ga je meten of je je doelen behaalt?
  • Past je doel bij je bedrijf?
  • Is je doel realistisch of kun je beter een stapje terug doen?
  • En wanneer wil je je doel bereikt hebben?

Nu je een paar van die doelen op papier hebt staan (en wees ook hier weer kritisch), valt de puzzel vanzelf op zijn plek. Welke data is nu echt belangrijk voor jouw bedrijf?

KPI’s zijn geen metrieken

Als je dat weet, dan heb je je KPI’s bijna gevonden. Een key performance indicator is name­lijk niet alleen ‘data’. Je hebt niets aan de metriek ‘websitebezoekers’ alleen, zelfs als websitebezoekers wel belangrijk zijn voor jouw doelen. Key performance indicators geven je een indicatie of je je doelen behaalt. Bijvoorbeeld: Hebben we dit jaar een hoger aantal gemiddelde websitebezoeken per maand dan vorig jaar. Het gemiddelde aantal bezoeken is dan je KPI. Alle bezoeken boven dat aantal geven aan dat het goed gaat. Als het aantal bezoeken onder die lijn zakt, dan is het goed om te gaan kijken waar dat aan ligt. Dat is natuur­lijk maar één van de legio voorbeelden. Een KPI is eigen­lijk de uitkomst van een berekening over de data die je hebt. Welke KPI’s bij jouw bedrijf horen, dat lees je niet in een blog van iemand anders. Daar moet je zelf naar op zoek, maar we kunnen je er wel bij helpen.

Hulp nodig bij het bepalen van je KPI’s?

In een eerdere blog hebben we je al wat concrete voorbeelden laten zien. Kom je er niet helemaal uit en heb je hulp nodig? Of weet je wel wáár je op moet letten maar wil je je data overzichte­lijk bij elkaar zien? Wij helpen je bij het vaststellen van je KPI’s en maken samen met jou een dashboard zodat jij in één oogopslag kan zien hoe je bedrijf presteert.

Neem contact met ons op