• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 5 minuten

Meet je website KPI’s met een Matomo -meetplan

Om optimaal gebruik te kunnen maken van Matomo moet je van tevoren bepalen welke bezoekersstatistieken je op je website wilt meten

In dit blog leggen we uit hoe je met Matomo (voorheen Piwik) je kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) kunt meten, zodat je weet of je bedrijfsdoelen ook daadwerke­lijk worden behaald.

matthijsmatomo

Vooraf: dit blog gaat er van uit dat je minstens gebruikmaakt van Matomo versie 3.7. Nog beter is het als je helemaal bij bent met de updates van Matomo (op moment van schrijven is dat versie 3.11.0).

Bepaal je meetplan met je website KPI’s

Om optimaal gebruik te kunnen maken van Matomo moet je van tevoren bepalen welke bezoekersstatistieken je op je website wilt meten. Zo verzamel je niet alleen bruikbare gegevens over het bezoek aan je website, maar zorg je er ook voor dat Matomo zelf optimaal blijft werken. Heel veel verschillende zaken meten die je niet nodig hebt om je website te optimaliseren of te rapporteren over het gebruik, zorgt er name­lijk voor dat het zoeken naar de bruikbare informatie moei­lijker wordt. Matomo zal er dan (veel) langer over doen om de gegevens op te halen.

Als eerste moet je dus bepalen wat je doelen zijn en deze vertalen naar KPI’s die je meetbaar kan maken. We hebben ook een blog waarin staat hoe je kan bepalen wat je KPI’s zijn.

Met je KPI’s bepaal je vervolgens wat daarvan al standaard gemeten wordt, wat apart moet worden ingesteld en waar je eventueel extra plug-ins voor nodig gaat hebben.

1. Wat wordt er al standaard door Matomo gemeten?

Matomo werkt op basis van pageviews. Als er een pagina op je website geladen wordt met daarin de code van Matomo, dan stuurt deze code een signaal door naar Matomo. Daarmee worden de volgende gegevens opgeslagen:

  • IP-adres van de bezoeker
  • Browserstring van de bezoeker (dus welke browser ze gebruiken)
  • Accept-Language header (in welke taal wil de browser de pagina krijgen)
  • Schermresolutie en beschikbare resolutie voor de browser
  • Welk apparaat gebruikt is
  • Welk besturingssysteem gebruikt is
  • Het tijdstip op de server van de pageview
  • De URL van de bezochte pagina
  • De titel van de bezochte pagina
  • Een zoekopdracht als je website een zoekveld heeft en de querystring overeenkomt met waar Matomo naar zoekt (staat standaard op ?q= en ?query=, maar er kunnen makke­lijk meer worden toegevoegd)
  • Mits dit de eerste pageview in een sessie is: wat de bron is van het bezoek (kan ook leeg zijn als dit niet bepaald kan worden, bijvoorbeeld door een link in een Word-document of in een e-mail waar geen UTM-parameters aan vast zitten).
  • Als de bron een zoekmachine is kan ook een zoekwoord worden meegestuurd. Toch gebeurt dit nauwe­lijks meer aangezien Google de zoekopdrachten niet meer direct meestuurt. Hier heb je Google Search Console voor nodig.

Daarnaast worden er al standaard een aantal acties gemeten die bezoekers op je webpagina kunnen uitvoeren:

  • Een bestand downloaden
  • Een klik op een link naar een andere website

Matomo

2. Wat moet je zelf instellen?

Alles wat niet een pageview oplevert (m.u.v. downloads en klikken op links naar andere websites) moet je apart instellen. Heb je bijvoorbeeld een formulier op je website dat na verzenden bezoekers niet doorstuurt naar een nieuwe pagina (een bedankpagina o.i.d.)? Dan moet je zelf een signaal in de vorm van een specifiek kenmerk in de code naar Matomo sturen om inzendingen te meten..

Ook als je een zoekveld hebt waarbij de resultaten via een XMLHttpRequest worden ingeladen (als je begint te typen komt er meteen of na enige tijd een lijstje resultaten onder het zoekveld) zal je de zoekopdracht apart naar Matomo moeten sturen.

Kijk goed naar welke data je echt nodig hebt. Een veel voorkomende fout is dat als pagina’s unieke parameters per bezoek of bezoeker krijgen, deze allemaal als unieke pagina’s in de database worden opgeslagen. Terwijl de gegevens in die parameters niets toevoegen voor KPI’s of analyses. Denk bijvoorbeeld aan tokens voor authenticatie in de URL, zoals “?auth=xyz&succes=true”.

Als je je websitetracking instelt in Matomo kun je aangeven welke parameters je van de meting wilt uitsluiten. Als je nooit in wat voor parameter dan ook geïnteresseerd bent, dan kun je alles uitsluiten met een reguliere expressie: .*

Hetzelfde geldt voor URL fragments, dat is het deel van de URL dat achter een “#” teken staat. Bedenk goed of je de informatie die daar staat ook nodig hebt voor je KPI’s of rapportage. Zo niet, dan kun je deze ook uitsluiten van opname in de database.

3. Uitbreidingen nodig?

Matomo kan al veel zonder verdere uitbreiding, maar voor veel metingen die niet standaard verricht kunnen worden zijn er plug-ins. Sommige daarvan zijn gratis (een betere Campaign Reports plug-in bijvoorbeeld), andere zijn betaald. De betaalde plug-ins van Matomo neem je meestal voor één jaar af. De kosten variëren tussen de 70 en 500 euro per jaar, afhanke­lijk van de plug-in zelf en van het aantal gebruikers dat je Matomo-installatie heeft.

Gebruik je bijvoorbeeld veel video’s op je website en vormt dit videogebruik door bezoekers aan je website een onderdeel van een KPI? Schaf dan de Media Analytics-plug-in aan waarmee je dit kunt bijhouden voor de meest gebruikte video platforms.

4. Tag Manager of niet?

Sinds eind 2018 heeft Matomo standaard een Tag Manager, verge­lijkbaar met Google Tag Manager. Als je meetplan gegevens bevat die niet met de standaard JavaScript-code worden gemeten, dan is het zeker aan te bevelen de Tag Manager in te zetten. Hiermee houd je makke­lijk overzicht over de door jezelf ingestelde metingen. Verder kan je hiermee debuggen als iets niet werkt zoals je verwacht. Bovendien kun je eenvoudig codes van allerlei andere platformen (bijvoorbeeld Google Ads of Facebook pixels voor conversies) toevoegen aan je website. Je hebt daardoor geen website developer meer nodig elke keer als je iets wilt aanpassen aan je meetplan. Er hoeft alleen maar op elke pagina van je site de code van de container in Matomo Tag Manager te staan. Vervolgens kun je zelf de gewenste aanpassingen doen in Matomo Tag Manager.

Wil je ondersteuning bij het maken van jouw Matomo-meetplan?

Onze webanalisten hebben ruime ervaring met de implementatie van Matomo en Google Analytics en het analyseren van webstatistieken met deze pakketten. Wil je hulp bij het inrichten van jouw webanalysepakket en het bijhouden van de statistieken? Lees dan voor meer informatie de pagina ‘Analytics-rapportage door Swink: continu inzicht in je webprestaties’ of neem contact met ons op.