• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Tevredenheidsonderzoek Erasmus MC: 1 dashboard voor 10 afdelingen

Onze data-analisten maakten een dashboard voor het Erasmus MC. Het ziekenhuis kon daarmee de uitslag van het medewerkerstevredenheidsonderzoek presenteren.

Bij het Erasmus MC staat medewerkerstevredenheid hoog in het vaandel. Daarom hield Susanne Maassen, stafadviseur Kwaliteit & Patiëntenzorg bij het Erasmus MC, eind 2019 een medewerkerstevredenheidsonderzoek (‘cultuurbarometer’). Onze data-analisten Fleur en Niels verwerkten de resultaten in een overzichte­lijk dashboard, dat begin dit jaar aan het management en de medewerkers werd gepresenteerd. Ze blikken terug op een leuke en succesvolle samenwerking.

Afbeelding van grafieken

Hulp nodig bij resultaten visualiseren

Hoe verwerk en presenteer duide­lijk je de uitslagen van je medewerkerstevredenheidsonderzoek aan je medewerkers en managers? Met die vraag klopte Susanne Maassen aan bij het datateam van Swink. ‘Om de tevredenheid te meten, stelde zij enquêtes op met vragen’, vertelt Fleur. ‘Deze werden automatisch met het programma Limesurvey verspreid. Dat is heel handig voor als je veel enquêtes moet afnemen, maar Susanne had hulp nodig met de visualisatie van deze data.’

Dashboard voor management en medewerkers

Daarom ging Fleur aan de slag en maakte een eerste opzet voor het dashboard. ‘Alle ruwe data stond in 1 tabel en daar moesten grafieken van gemaakt worden, legt Fleur uit. ‘Er moest een dashboard komen voor enerzijds het management en anderzijds de verschillende afdelingen van medewerkers om de uitslagen te bespreken.’

1 dashboard voor 10 afdelingen

Haar collega Niels nam vervolgens het stokje over, met Fleur als back-up. ‘We hebben 1 dashboard gemaakt waarin de 10 thema’s worden onderscheiden’, vertelt de data-analist. ‘Die thema’s duiden de verschillende afdelingen binnen het Erasmus MC aan. ‘Om medewerkers bij het onderzoek te betrekken, maakten we een ‘praatplaat’, een fysieke poster waarin het onderzoek kernachtig in beeld werd gebracht.’

Niels werkte nauw samen met Susanne. ‘Ik ben daarvoor samen met mijn manager Suzanne twee keer bij het Erasmus MC geweest om de voortgang te bespreken. De rest van de communicatie verliep via de mail of telefonisch.’ Niels kijkt terug op een efficiënte samenwerking. ‘Ik kreeg veel ruimte om mee te denken over de uitvoering. De klant had voor zichzelf duide­lijk wat ze met het dashboard wilde bereiken, waardoor we snel op een lijn lagen over de uitvoering. Het was ook heel prettig dat Susanne duide­lijk was in haar feedback; daardoor kon ik die snel verwerken en de opdracht voortzetten.’

Resultaten ook per team in te zien

Hoewel het dashboard uitwerken soepel verliep, liep Niels wel tegen lastige zaken aan. ‘Er zaten zeker een paar uitdagingen in’, vertelt hij. ‘Door de ‘hoog-over’-indeling die ik eerst had gemaakt, kon je de resultaten op teamniveau bijvoorbeeld over het hoofd zien. Daarom heb ik het dashboard zo ingedeeld dat je snel naar dit niveau kon filteren.’

Niels werkte niet alleen het dashboard uit, hij hielp ook met het voorbereiden van de presentatie van dit dashboard aan de managers en medewerkers. ‘Ik presenteerde de resultaten aan Susanne en een aantal collega’s zodat zij wisten hoe ze dit vervolgens binnen de verschillende thema’s konden presenteren. Dat was erg leuk om te doen, ook om te merken dat ze het MT het dashboard ook daadwerke­lijk gebruikt. Daardoor voel ik me erg gewaardeerd.’

Dashboard ook iets voor jouw organisatie?

Benieuwd naar de hoe onze data-analisten te werk gaan? Op onze dienstpagina Data Analytics lees je meer informatie over hoe we je kunnen helpen om datagedreven beslissingen te nemen.