• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 4 minuten

Over hoe onze collega ook tijdens het coronavirus het hoofd koel houdt

In dit interview vertelt Peter over werken vanuit zijn huis in Monnickendam, Guitar Hero, het mysterie van zijn microfoon en een goede thuiswerktip.

Deadlines, binnenkomende telefoontjes of lastige vragen. Geen probleem voor onze collega en helpdeskmedewerker Peter, want hij houdt altijd het hoofd koel. Dus toen we door het coronavirus plotseling gedwongen waren om vanuit huis te werken, paste onze ‘chief humor officer’ zich hierop geruisloos aan. Peter vertelt je over werken vanuit zijn huis in Monnickendam, Guitar Hero, het mysterie van zijn microfoon en geeft zijn ultieme thuiswerktip.

Peter aan het thuiswerken

Hoe bevalt het thuiswerken?

‘Aan de ene kant is het normaal, want ik werk net als anders achter de computer. Aan de andere kant is anders, omdat je niet op kantoor zit, maar thuis. Het maakt mij overigens niet uit want het werk blijft gelukkig hetzelfde. In het begin had ik nog geen webcam, dus videobellen ging alleen met geluid. Mijn werkgever heeft mij daarom een webcam opgestuurd en die werkt prima. Ik gebruik mijn eigen bureaustoel, want die zit erg lekker. Mijn thuiswerkplek is erg prettig en overzichte­lijk; alleen de strijkbout achter mij staat daar omdat -ie niet meer in de kast past.’

Waarom staat er zo’n grote microfoon naast je?

‘Ik had geen microfoon op mijn computer, dus om te kunnen videobellen met collega’s heb ik deze maar aangesloten. Deze microfoon gebruikte ik in het verleden voor computerspellen als Guitar Hero. Dat speelde ik vroeger veel. Die set heb ik langzamerhand uitgebreid. Eerst gebruikte ik daarvoor eerst een gitaar, daarna met drums en zang en daar zat ook deze microfoon bij met een usb-aansluiting. Hij staat op de standaard, want dan hoef ik ‘m niet vast te houden.’

Wat is er anders aan thuiswerken dan op kantoor?

‘We overleggen als collega’s nu via Microsoft Teams in plaats van direct dat je direct de collega die naast je zit kunt aanspreken. Dat was even wennen, maar niet nieuw voor mij. Bij Swink gebruikten we deze chatfunctie al om te overleggen met collega’s die aan de andere kant van de kantoortuin zaten. Dan is het de bedoeling dat we met elkaar via Teams berichten sturen om te overleggen. Dat werkte altijd prima.’

Je verzorgt onder meer samen met Vincent de VUmc-helpdesk. Hoe werken jullie samen?

‘We wisselen dat af: in onze online planning staat wie er die dag de helpdesk heeft. Afhanke­lijk van hoe groot een vraag is, mailen of sturen we een berichtje via Teams. Mocht er een groter overleg nodig zijn dan overleggen we onderling via de video-optie. Mijn manager beheert vanuit huis de helpdesktelefoons. Moet er daarvoor teruggebeld worden, dan geeft zij mij dat door en dan bel ik even terug om de vraag op te lossen. We communiceren met klanten voorname­lijk via e-mail, maar af en toe dus ook via de telefoon. We blijven dus gewoon bereikbaar.’

Wat voor muziek staat er op je ‘thuiswerk playlist’?

‘Wat Spotify zoal aandraagt, maar ik luister voorname­lijk jaren ’90-muziek, classic rock. Gewoon, lekker op de speaker. Ik heb m’n woning voor mezelf, dus daar heeft verder niemand last van. Als ik me niet zo hoef te kunnen concentreren en het werk overzichte­lijk is, dan zet ik weleens deze muziek op. Maar als ik me moet concentreren, dan laat ik de muziek uit.’

Lukt het jou om een structuur in je werkdag aan te houden?

‘Ja. Dat komt ook doordat we als team met elkaar een vaste structuur aanhouden. We starten met het team elke dag stipt om 9.02 uur met een ‘daily’; een video-overleg waarin iedere collega vertelt wat hij of zij die dag gaat doen en wat de prioriteiten zijn. Om 12.00 uur gaat iedereen even offline of luncht via Teams. Ik lunch dan aan de keukentafel om even van de computer af te zijn. En rond 17.00 uur zegt iedereen via Teams elkaar gedag. Dan weet je: nu is het klaar voor vandaag. Als ze dat niet zouden doen, zou ik de neiging kunnen hebben om langer door te gaan omdat ik graag taken eerst helemaal afrond. Niet urenlang overigens, want op een gegeven moment krijg je natuur­lijk honger. Dan houd je er vanzelf wel mee op.’

Op kantoor schreef je elke ochtend op het bord ‘Vandaag komt alles goed dankzij…’ Hoe steek je je collega’s nu een hart onder de riem?

‘Dat is wat lastig, want dat deed ik via Google Doodle van die dag, maar daar staat nu iedere dag iets over COVID-19 en dat is niet zo gezellig. Dus deel ik in Teams de doodles van de afgelopen jaren met mijn collega’s. De afgelopen week kwam alles bijvoorbeeld goed dankzij de Argentijnse fysioloog Bernardo Houssay, de bonte muskaatduif en het pelengspookdier.’

Wat is jouw ultieme thuiswerktip?

‘Doe één ding tege­lijk. Als je te veel dingen tege­lijkertijd wilt doen, dan vergeet je vaak dingen en maak je sneller fouten. Zolang je je goed op één ding concentreert, werkt dat vaak het beste.’