• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 4 minuten

Waarom je nu naar een privacyvriende­lijke web analytics tool moet overstappen

Begin 2022 kwam de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) met de waarschuwing dat Google Analytics moge­lijk niet aan de Internationale wetgeving voldoet. Sterker nog, in Oostenrijk en Italië werd het gebruik van Google Analytics onwetmatig verklaard. Nederland volgt dezelfde Europese wetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dus wat nu? Wat betekent dit voor het gebruik van Google Analytics in Nederland?

De wetgeving omtrent privacy is aan het bewegen. Er is een stroming op gang gekomen waarin steeds meer regels gevormd en geformaliseerd worden. In juli 2020 werd met het vonnis in de zaak ‘Schrems II’ het EU-U.S. Privacy Shield ongeldig verklaard. Hierdoor werd het delen van data in de Verenigde Staten niet meer moge­lijk volgens de Europese privacy normen. Iets wat Google bij veel van haar data altijd gedaan heeft. In de praktijk b­lijkt de handhaving en naleving tijd te kosten, maar onder andere de 101 klachten die na invoering van Schrems II zijn ingediend, hebben Google ertoe bewogen haar huidige meest gebruikte Analytics product, Universal Analytics, stop te zetten. Vanaf 1 juli 2023 zal deze niet langer kunnen worden gebruikt. Iedereen met deze versie, zal dus snel over moeten stappen op een nieuwe analytics tool.

Wat zijn privacyvriende­lijke alternatieven voor Google Analytics?

Naast Google zijn er andere partijen die web analytics tot hun core business hebben gemaakt. Voor organisaties die een voorbeeld willen zijn in het privacyvriende­lijk bedienen van hun bezoekers én voor organisaties die niet willen afwachten hoe gerechte­lijke uitspraken hun belangrijke data-infrastructuur gaan beïnvloeden is het de moeite waard om te weten welke alternatieven er zijn.

Ter vervanging van Universal Google Analytics komt Google met een nieuwe iteratie; Google Analytics 4 (GA4). GA4 heeft een nieuwe opslagstructuur waardoor het even wennen kan zijn om dezelfde werkwijze aan te houden, vooral bij complexere meetvraagstukken. Ondanks deze structuurverandering zullen veel gebruikers ook herkennen wat ze gewend zijn uit de voorgaande versie. Google laat veel van haar bekende rapporten terugkomen in de nieuwe versie om de overstap zo klein moge­lijk te houden.

Maar voldoet GA4 hiermee dan ook aan de nieuwe wetgeving? De interpretatie en invulling van de wetgeving is zich aan het ontwikkelen, waardoor we het niet met zekerheid kunnen zeggen. De AP verwacht in de loop van 2022 te kunnen zeggen of het gebruik van Google Analytics is toegestaan of niet. Volgens Google voldoet GA4 aan de Europese regels, maar haar grootste concurrenten zijn het daar niet mee eens. Soms volgt Google de wetgeving niet in de geest en soms zelfs niet in de letter, aldus Piwik PRO en Matomo. Hoe het ook zij, het invulling geven aan de wetgeving zal de komende jaren een heet hangijzer blijven.

Web analytics met privacy als core business

Zowel Piwik PRO als Matomo komen voort uit de opensource software Piwik. Piwik is van oorsprong opgezet met een focus op privacy. Dit zien we bij beide tools terug in de moge­lijkheid om privacy instellingen af te stemmen op jouw website en bezoekers. Een maatwerkinstallatie kan helpen om wel de gewenste inzichten te bieden, maar toch de privacy van bezoekers te respecteren.

Piwik PRO

Piwik PRO logoPiwik PRO onderscheidt zich met een razendsnelle database. Hiermee kun je zonder problemen gegevens van meerdere jaren weergeven, ook in zelf samengestelde rapporten en zonder dat er sprake is van sampling. Wie ooit met grote hoeveelheden data heeft gewerkt in Google Analytics zal dit als een verademing ervaren. Waar het zich ook in onderscheidt is de klantenservice. Veel nieuwe gebruikers zullen zich prettig voelen bij het persoon­lijke contact met het serviceteam direct vanuit de tool.

Verder heeft Piwik PRO een eigen interface, maar in de kern doet het denken aan Universal Google Analytics. Zo zijn ze beide opgebouwd uit sessions en events, volgen ze het framework ‘Acquisition, Behaviour en Conversion’ om de standaard rapporten in te delen en kun je op verge­lijkbare manier doelen instellen. De nieuwste versie bevat standaard handige visuals, zoals Funnels, Attributie en Userflows. Allemaal om op een eenvoudige wijze snel inzicht te krijgen in jouw websitebezoek.

Sinds kort biedt Piwik PRO met het Core abonnement voor kleine organisaties de moge­lijkheid om het product gratis te gebruiken. Zij regelen de opslag van de data binnen Europa of Nederland en draaien daar de software. Het installeren is niet ingewikkeld, vooral niet als je bekend bent met de Universal Google Analytics installatie.

Matomo

Matomo logoMatomo lijkt het meest op de oude versie van Google Analytics, wat veel gebruikers als prettig zullen ervaren. Toch merk je dat Matomo zelfs zonder plug-ins, een stuk uitgebreider is dan Universal Google Analytics. Zo worden outlinks en downloads standaard gemeten en is bezoektiming nauwkeuriger. Matomo is gratis en draait ook bij kleine installaties op een eigen server. Dit betekent dat je zelf de data van gebruikers in beheer hebt en ervoor kunt zorgen dat alleen die data wordt gemeten die nodig en privacyvriende­lijk is. Niemand anders kan daar bij.

Op de server wordt zowel de software als de database opgeslagen. Om aan de AVG te voldoen moeten er een aantal meet­instellingen correct worden ingesteld. Denk hierbij aan de cookies en het wel of niet meten van IP-adressen. Daarnaast vinden er regelmatig updates plaats, dus zorg ervoor dat iemand het beheer op zich neemt na de installatie.

Bekijk in mijn eerdere blog een verge­lijking met de voor- en nadelen van Piwik PRO en Matomo.

Overstappen naar een nieuwe tool

De overstap naar een nieuwe tool roept een aantal vragen op, waar Swink bij kan helpen.

  • Waar moet ik op letten bij de overstap naar een andere tool?
  • Kan ik dezelfde informatie op blijven halen?
  • Wat zijn de kosten van aanschaf en installatie voor mijn organisatie?
  • Welke rapportages zijn waardevol voor mijn organisatie?
  • Kunnen we meer halen uit onze webdata?
  • Hoe wordt de data gemeten?
  • Waar draait de software?
  • Waar wordt de data opgeslagen?

Swink kan de overstap naar een andere tool vereenvoudigen door te ondersteunen bij de installatie van de software en het inrichten van de tool. Dat doen we door jouw organisatiedoelstellingen, KPI’s en bijbehorende metrics te vertalen naar een meetplan en daarmee de geselecteerde metingen voor je in te richten.

Neem gerust contact op voor meer informatie. We werken graag mee aan het streven naar een privacyvriende­lijkere wereld!