• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Van migratie naar contentbeheer

Stel, je migreert je website naar een nieuw CMS. Dat is een uitdagend project voor iedere organisatie. Wat kan daarbij helpen?

Stel, je migreert je website naar een nieuw CMS. Dat is een uitdagend project voor iedere organisatie. Daarnaast zou je misschien ook ondersteuning in jouw organisatie kunnen gebruiken voor het beheer. Bijvoorbeeld omdat jouw organisatie dusdanig groot is, dat er veel mensen zijn die aan de website werken. En het misschien niet per se hun vakgebied is.

Als je voor die keuze staat, kan het erg helpen als je een partij vindt die én kan helpen met migreren, én kan ondersteunen bij het beheer. Want door de migratie ken je het systeem door en door is onze ervaring.

Tijdens de migratie: spreek een standaard af

Als je je website overzet leer je het complete content managementsysteem (CMS) kennen. Daarmee kom je ook weleens bugs of onvolkomenheden tegen. Die bugs kunnen vaak tijdens het indelen van het systeem al aangepast worden. Tijdens de migratie van een website spreken wij met een klant een standaard af, een soort blauwdruk voor de website. Per type pagina kun je dan van tevoren bepaalde richtlijnen afspreken. Bij een standaard kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • Wat voor grootte hebben afbeeldingen maximaal?
  • Hoe ga je om met de uitlijning van afbeeldingen?
  • Wat voor lettergrootte hebben tussenkopjes?

Daarmee houd je niet alleen rekening met wat er moge­lijk is in het systeem, maar zeker ook met wat níet moge­lijk is. Dit bespaart achteraf een hoop tijd (en dus kosten).

Van overgang naar beheer

Als de website overgezet is, en daarmee klaar voor livegang, rond je bepaalde oneffenheden af. Dan moet je denken aan kleine bugs/ foutjes die in een template op je site kunnen staan. Hierdoor kunnen er bepaalde zaken minder mooi op een pagina tonen, zoals afbeeldingen die niet goed uitlijnen of scheeflopende marges tussen teksten. Zo komen zowel wij, als de klant erachter welke methodes er in een systeem werken en zie je misschien kansen voor de toekomst:

  • Kan bijvoorbeeld na een update van het CMS een bepaald template aangepast worden?
  • Is die specifieke functionaliteit die eerder ontbrak er nu wel in te zetten?
  • Kun je de gebruiksvriende­lijkheid verbeteren omdat je weet waar de hobbels zitten?
  • Het menu nét dat beetje beter inrichten.

Contentbeheer en voordelen

Als wij in het hele proces naar het nieuwe systeem betrokken zijn geweest heb je daar grote voordelen van. Wij kennen het systeem dan door en door. Wanneer er van jouw CMS een update komt, zien wij daar ook vanuit onze praktijkervaring de valkuilen al van tevoren aankomen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bepaalde functies niet meer goed werken. Doordat wij veel met het systeem gewerkt hebben is de oorzaak van een bepaalde bug/ fout moge­lijk sneller te achterhalen. Wanneer je dan teksten wilt laten wijzigen, kennen wij jouw kernboodschap al. Daarmee kunnen de teksten ook SEO-proof aangepast worden en word je gevonden door je doelgroep.

Zo word je totaal ontzorgd!