• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Hoe ik (bijna) een echte salestijger werd

Bij een nieuwe rol als accountmanager horen nieuwe vaardigheden. Ik was dan ook blij dat ik een ‘salestraining’ mocht volgen.

Bij een nieuwe rol als accountmanager horen nieuwe vaardigheden. Hoewel ik veel ervaring op het gebied van marketing, communicatie en management heb, ben ik op sales gebied minder ervaren. Ik was dan ook blij dat ik een ‘salestraining’ mocht volgen. Nu heb ik die in het verleden als lid van het sales MT bij G4S met grote regelmaat mee mogen volgen, toch is het anders als je zelf in de commerciële stoel zit. Ik voelde me tijdens gesprekken name­lijk vaak onbewust bekwaam. Door mijn journalistieke en communicatieachtergrond én mijn aangeboren nieuwsgierigheid ben ik rede­lijk bedreven in doorvragen. Maar toch had ik het gevoel dat het een stuk beter kan.

Nina training

Confrontatie met jezelf:

Ik keek ernaar uit om te beginnen met de opleiding ‘Commerciële Daadkracht’. Deze opleiding belooft je meer inzicht te geven in je eigen gedrag. Je leert bovendien gesprekstechnieken toe te passen voor een prettiger en effectiever gesprek voor beide partijen. Ik ging de opleiding volgen met een kleine groep van acht deelnemers. Het werd meteen duide­lijk dat de komende drie dagen door intervisie om jou, om jou en vooral om jou gingen. Oei, dat werd met de billen bloot. Ik denk dat ik niet de enige ben die dat best spannend vindt.

Ontzettend veel geleerd

Gelukkig was de groep erg respectvol naar elkaar en opbouwend kritisch. Met behulp van de trainer, de groep en een acteur heb ik in de drie dagen van deze opleiding ontzettend veel geleerd. Zoals dat je ook te veel kunt doorvragen en dat je meer verbinding maakt door af en toe samen te vatten. Wat ik handig vond is dat er een bepaalde structuur voor gesprekken bestaat met verschillende fasen. Je kunt hiernaar teruggrijpen als uit het gesprek b­lijkt dat je nog niet helemaal bent waar je wilt zijn. Je kunt bovendien je gesprekspartner prima van tevoren uitleggen wat volgens jou het gespreksdoel is. Ik kreeg ook inzicht in welke ‘fouten’ ik in eerdere gesprekken heb gemaakt en waarom dat niet erg is. En ook hoe ik dat een volgende keer anders op zou lossen.

Praktische tips door oefenen met acteur

De handvatten die ik meekreeg kon ik meteen oefenen met de acteur. Bovendien zijn ze direct toepasbaar in de praktijk. Ook fijn: ik voelde dat met deze praktische tips de gesprekken veel vlotter verliepen! Hoewel ik mezelf nog lang geen doorgewinterde ‘salestijger’ vind, voel ik me wel een stuk zekerder in het gesprek. Ik hoop dat mijn klanten de gesprekken ook als prettig ervaren. Wil je weten wat Swink en ik voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met mij op. Misschien zitten wij de volgende keer wel aan tafel. Geef me dan gerust feedback!