• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Ik ben een gewoontedier

Ik houd van structuur. Structuur zit in de kleinste details die op mij soms grote invloed kunnen uitoefenen. Iets simpels als bv een kortere trein.

‘Mensen zijn gewoontedieren’ is een uitspraak die je veel hoort. Voor mij als autist is dat vaak nog nét een stap meer zo. Zowel op het werk als privé. Hoe dat zit leg ik je uit!

Structuur:

Ik houd van structuur. Wist je dat bijvoorbeeld een trein die opeens veel korter is of een aangepaste dienstregeling al veel effect kan hebben op hoe ik in mijn hoofd de dag start? Structuur zit in de kleinste details die op mij soms grote invloed kunnen uitoefenen. Een planning die voorspelbaar is en het liefst een werkdag die in blokken in is gedeeld. Maar zoals op iedere werkvloer heb je altijd externe factoren. Er komt even een ‘spoedje’ tussendoor of er valt een collega ziek uit. Mijn brein heeft zich ingesteld op een bepaalde werkdag dan. Omschakelen naar die aangepaste planning kan dan wat moeite kosten.

Prioriteiten

Stel er komt zo’n ‘vreemde eend’ tussendoor in de planning. Wat kun je daar als teamleider/ collega dan aan doen? Een voorbeeld kan zijn een prioriteitenlijstje te hebben. Word er dan iets aangepast op de werkdag weet je zelf welke zaken er het eerst opgelost moeten worden. Een teamleider kan mij dan ook op het rechte pad brengen mocht ik zelf de weg niet meer weten te vinden. Voor mijzelf inzichte­lijk hebben welke dingen er echt op dat moment gedaan moeten worden is altijd belangrijk. Helemaal als een relatief kleine aanpassing de dag voor mijn gevoel totaal overhoop kan gooien.

Structuur thuis

Ieder mens heeft zijn/ haar routines. Voor mij kan dat soms nog net iets extremer zijn. Denk aan bepaalde kleding die prettig zit door hoe het voelt. Overprikkeling is veel meer dan alleen sociale situaties. Dat kan komen door het ochtendritueel wat onderbroken wordt. Drukte in de trein/ bus of bijvoorbeeld doordat nét dat ene shirt toch niet schoon is. Het zijn de simpelste dingen die mij soms uit het lood kan zetten.

Keuzes maken

Op het werk word je geleefd door de klussen die er liggen. Ik zit met deadlines omdat bepaalde opdrachten af moeten voor een bepaalde datum. Thuis heb ik ook verplichtingen maar weet ik dat er vaak ook ruimte is om flexibel te zijn. Komt er een hectische periode aan? Dan probeer voor mijzelf echt bewust tijd vrij te plannen in de agenda om even te ontprikkelen. Door daar open over te zijn kan mijn omgeving hier ook beter mee omgaan.

Hoe gaat het met je?

Als teamleider kan bijdragen aan de structuur die ik nodig heb soms al heel makke­lijk zijn. Plan bijvoorbeeld 1x per week een gesprekje in van een half uur. Vraag aan de colleag hoe het met hem/ haar gaat als persoon. Wanneer je goed in je vel zit presteer je uiteinde­lijk ook beter. Daarnaast ga je als teamleider beter herkennen wanneer iemand iets minder in zijn/ haar vel zit. Lichaamstaal zegt vaak al heel veel over iemand. Kijkt iemand wat moei­lijker? Zijn de schouders wat meer opgetrokken/ verkrampt?

‘Rekening houden met’ is dat lastig?

Het kan heel simpel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de werkvloer. Er zijn een aantal zaken die al bij kunnen dragen aan structuur:

  • Werken met vaste werkplekken
  • Wanneer er langer telefonisch overleg moet zijn naar een andere ruimte lopen
  • Communicatie op de werkvloer zoveel moge­lijk via Skype of een andere chatfunctie doen

Je kunt dat laatste nooit 100 procent voorkomen. Daarom hebben wij een duide­lijke richtlijn dat je het meldt wanneer het te onrustig is. De andere collega’s zijn zich dan weer even bewust van wat zij doen.

Veel van die structuur komt bij ons naar voren in de kernwaarden. Zaken die wij onderling heel belangrijk vinden om overprikkeling te verminderen zeker in deze lastige tijden