• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

11 jaar mijzelf mogen ontwikkelen

2011 was een bijzonder jaar voor mij. Op 23 mei kwam ik name­lijk in dienst bij wat toen de Opdrachtenbank heette. Deze baan is voor mij een match die een zegen is gebleken.

Een moei­lijke start

De start bij Swink was lastig. Mijn sollicitatiegesprek is lange tijd ‘berucht’ geweest, omdat ik aan het eind van het gesprek zei dat het werk mij niets leek. De toenmalige HR-manager zei vanuit zijn ervaring ‘slaap er een nachtje over’. Iets waar ik hem nog eeuwig dankbaar voor ben.

Het type werk wat ik daarvoor deed (collega’s helpen met een printer of beeldscherm dat niet werkte) was totaal anders dan bij Swink. Opeens moest ik pagina’s van websites aan gaan passen en had ik te maken met helpdeskvragen vanuit een externe klant. De switch van een wat persoon­lijkere naar zake­lijkere aanpak in de gesprekken was een lastige stap. Zeker als ik vaak ook niet goed wist wat er in het systeem nu precies misging bij die specifieke gebruiker.

Mijzelf opnieuw zien uit te vinden

De switch qua type werk vond ik lastig. Niet alleen door de verandering in het werk zelf, maar ook het omgaan met kritiek van anderen. Ik werd er onzeker door, waardoor de kans dat ik fouten ging maken alleen maar groter werd. Het was voor mij een belangrijke stap om toe te durven geven wanneer ik een fout had gemaakt en daarvan te leren. Dat hielp me niet alleen om beter te presteren, maar versterkte ook mijn eigen zelfvertrouwen. Ik benaderde een vraag of situatie rustiger als ik uitging van mijn eigen kennis én beperkingen. ‘Ik ga het uitzoeken’ is soms ook een goede oplossing. Juist wanneer het ge­lijk willen oplossen de ander misschien niet verder zou helpen.

Stappen maken

Kritisch naar jezelf kijken is belangrijk om je werk goed te kunnen doen. Zo moest ik ontdekken waar ik energie van krijg en wat mij energie kost. En hoe ik het stressniveau binnen mijn werk kan verminderen. Toen mijn takenpakket breder werd kwam er een volgende uitdaging. Name­lijk hoe ik mijn tijd zo efficiënt moge­lijk kan benutten om al die taken af te kunnen ronden? Veel switchen tussen verschillende taken, zorgt voor veel verloren tijd omdat je telkens mentaal moet schakelen. Bij Swink kreeg ik de kans om zelf een opleiding te kiezen die me hierbij verder zou helpen. Dat werd een opleiding Time­management. Het leerde mij om de dag in te delen in blokken. Ik bepaalde dan:

  • Wat kost veel focus?
  • Wat is nieuw voor mij?
  • Wat is routine?
  • Hoe deel ik mijn dag in?

Hierdoor kon ik langzaam maar zeker effectiever schakelen, omdat ik precies wist wat ik verder op mijn bord had liggen voor die dag.

Openheid leverde winst op

Transparantie is bij Swink een belangrijke kernwaarde. Zo kunnen wij onderling en naar een teamleider heel open zijn over hoe wij in ons vel zitten en kan ik aangeven waar ik eventueel moeite mee heb. Als ik bijvoorbeeld een mindere dag heb kon en kan ik dat aangeven. Eventueel was er dan iets aan te passen in mijn takenpakket of kon mijn teamleider Margreet of een collega even een extra kwaliteitscheck op mijn werk uitvoeren. Het kwetsbaar op mogen en durven stellen, bespaarde mij een hoop onrust omdat ik wist dat ik het aan kon geven als ik hulp nodig had.

Meer dan ‘maar’ een teamleider

Vanaf dag 1 is Margreet mijn teamleider. Inmiddels gaan wij dus al ongeveer 11 jaar met elkaar om. Aanvoelen wat ik nodig had, was iets dat zij in de loop der jaren heel goed deed en nog steeds doet. Dat betekent dat ze soms alles iets strakker controleert en soms de teugels laat vieren als het allemaal wel goed loopt. Weten dat ik zo’n vangnet achter mij heb, geeft me heel veel rust. Ik weet dat ik even een kort praatje met haar kan maken als het nodig is. Daardoor is zij ook een soort jobcoach voor mij geworden. Die hechte band ervaar ik als heel prettig. Zij kan inmiddels heel goed aanvoelen hoe ik in mijn vel zit en merkt het vaak al wanneer ik zelf de onrust nog niet doorheb.

Wat ik wil is dat meer bedrijven de medewerker op 1 zetten. Soms is een simpele vraag als ‘hoe gaat het met je’ al genoeg om iemand een gerust gevoel te geven. Als iemand weet dat hij of zij met eventuele zorgen terechtkan bij een teamleider, geeft dat al een goed gevoel.