• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

De waarde van kernwaarden

Bij Swink hechten we veel waarde aan kernwaarden. Accountmanager Nina vertelt hoe we tot onze kernwaarden zijn gekomen en hoe ze dat proces heeft ervaren.

Heeft jouw organisatie kernwaarden? Ken jij ze? Kernwaarden zijn belangrijk voor je organisatie, omdat dit zowel intern als extern laat zien waar je voor staat. Ik moet wat bekennen: ik heb een haat/liefdeverhouding met kernwaarden.

‘Haat’, omdat ik kernwaarden vaak genoeg heb zien verzanden in containerbegrippen of in termen waaraan iedereen een eigen invulling geeft. Daarmee gaat het totaal voorbij aan de moge­lijkheid tot verbinding in een organisatie. Dat is dan ook waar mijn liefde voor kernwaarden begint, want als je ze goed inzet b­lijkt het een enorm krachtige tool. Ze zorgen voor herkenning, zeker als je ze samen vormgeeft. Dat laatste hebben we het afgelopen jaar bij Swink gedaan.

Bepaal samen met je medewerkers je kernwaarden

We hebben samen met het team de kernwaarden bepaald, want die zijn iets wat je deelt. Daarom moet je er naar mijn idee allemaal een stem in hebben. We maakten in vier groepen een shortlist van waarden die we passend vinden. Mét toelichting, dus waarom die waarde belangrijk voor je is en waarom deze woordkeuze.

Het mooie was dat er in de uitkomst van deze woordgroepen een hele duide­lijke overlap zat. Het ging dus om essentiële zaken die ons als Swink met elkaar verbinden, zoals deskundig zijn en persoon­lijke groei. Je zag ook duide­lijk dat bepaalde woordkeuzes op een belangrijk onderwerp of thema te clusteren waren. We voerden vervolgens met elkaar de discussie hoe we deze woorden konden verwerken in kernwaarden die het beste de lading dekt. Die ‘lading’ hebben we vervolgens ook meteen maar opgeschreven. Benieuwd wat we ervan hebben gemaakt? Je leest het hier op onze website terug, inclusief toelichting.

Mooi: persoon­lijke verhalen onderdeel van je kernwaarden

Wat ik persoon­lijk ook een leuke bijkomstigheid vind van deze vorm is dat er heel veel mooie verhalen bij horen. Al mijn collega’s hebben een persoon­lijke ervaring bij deze waarden die belangrijk voor ze zijn. Ikzelf ook trouwens, deze waarden komen name­lijk heel dicht bij die van mij. En weet je, dat is in deze tijd belangrijker dan ooit. De verbinding die zo ontstaat zorgt ervoor dat je deel uitmaakt van een groter geheel (lees daar eens dit artikel over geluk uit The Guardian over). Dat maakt mij in ieder geval een gelukkig mens én geeft mij houvast en vertrouwen voor de toekomst.