• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Madelon Panman: ‘Hulp Swink bij opscholen was heel fijn’

Madelon Panman, Manager bij de Erasmus MC Academie, vond ondanks deze drukke coronaperiode tijd voor een interview en legt het je allemaal graag uit!

Wist je dat het Erasmus MC ruim 10 jaar geleden de eerste klant was van Swink? Het opleidingscentrum, de Erasmus MC Academie, doet regelmatig een beroep op ons expertise bij het onderhouden van de websites en de e-learnings. Hoog tijd om iedereen eens kennis te laten maken met deze bijzondere klant. Madelon Panman, Manager Erasmus MC Academie en SkillsLab & SimulationCenter bij de Erasmus MC Academie, vond ondanks deze drukke Coronaperiode tijd voor een interview en legt je graag uit wat de Academie doet.

vraag Erasmus

Opleidingscentrum binnen en buiten Erasmus MC

‘De Erasmus MC Academie is een afdeling binnen het Erasmus MC. Wij zijn het opleidingscentrum voor zowel het Erasmus MC zelf als ook ongeveer 120 andere organisaties (in 2019). Dit zijn grotere en kleinere organisaties die hun medewerkers gestuurd hebben voor een opleiding. Dat gaat van ziekenhuizen tot verpleeghuizen en expertisecentra tot huisartsenposten. Ons klantbestand is heel divers. Wij hebben een bijzondere positie binnen het Erasmus mc omdat er ook veel mensen van buitenaf hier hun theorieopleiding volgen. Door een grote variatie aan opleidingen hebben wij ook te maken met alle typen zorgprofessionals.

Het SkillsLab & SimulationCenter is een andere afdeling waar al het vaardigheidsonderwijs plaatsvindt. Hier trainen de zorgprofessionals (-in-opleiding) in een veilige leeromgeving hun vaardigheden om de kwaliteit van patiëntenzorg te verbeteren. Vanuit het hele land komen mensen naar de Erasmus Academie toe, zeker omdat we als enige in het land deze opleidingen bieden:

  • 31 verpleegkundige vervolgopleidingen in 2019 waarin 900 kandidaten zijn ingestroomd (duur 8 mnd tot 1,5 jaar);
  • 7 medisch ondersteunende opleidingen in 2019 waarin 290 studenten zijn gestart in een 1e, 2e, of 3e jaar (duur 3 jaar).

Daarnaast hebben we een groot aantal bij- en nascholingen waarin we zeker 2.000 interne en externe zorgprofessionals kortdurend trainden.’

Lande­lijke uitwisseling best practices

‘In de samenwerking met andere zorg­instellingen wil je best practices uitwisselen. Als een bepaald ziekenhuis een opleidingsidee heeft wil je daarop aan kunnen sluiten of elkaar inspireren om samen tot een effectief opleidingsplan te komen. Wij willen graag meer kennis delen en/of uitwisselen. Bijvoorbeeld rondom de eerste COVID-19-patiënten hebben wij veel geleerd over de opvang van een ziekenhuis die daar al mee te maken had. Zo leer je zowel op het gebied van opleidingen, maar ook patiënten opvang van elkaar hoe je patiënten het beste kunt opvangen. Met elkaar ontwikkelen wij e-learnings die onderling aan elkaar beschikbaar gesteld worden. Dit kan omdat wij met een aantal andere organisaties hetzelfde leer­managementsysteem gebruiken. Daarmee kan iedereen een aandeel nemen in de ontwikkeling en gezamen­lijk de informatie uitwisselen. Hierdoor kun je kostenbesparend bezig zijn en daarnaast zo effectief moge­lijk bezig blijven.’

Hectiek: opscholing zorgmedewerkers voor COVID-19

‘Door COVID-19 kwamen er prangende vragen als ‘Hoe school je medewerkers lande­lijk snel en effectief op?’ Hier moest een oplossing voor komen en wel snel! Wij dachten na met welk platform en met welke methode dit o.a. op te lossen was en op welke wijze wij de content erin konden zetten. Dit moest in een omgeving waarin zorgmedewerkers op de werkplek direct toegang hebben tot de juiste informatie. Dit platform ‘Ask Erasmus MC’ stond klaar, maar we misten in de hectiek de mankracht om het secuur op de juiste manier met content te vullen. Op dat moment belde Swink en was bij ons 1 en 1 meteen 3.

Wij zetten de content niet erin maar leveren dit aan en jullie zorgen ervoor dat de juiste mensen met verstand van opmaak en uniformiteit de content plaatsen. Zelfs op zaterdagavond toen ik Margreet (teammanager bij Swink, red) belde en vroeg of er mensen beschikbaar waren. Dat is een stuk flexibiliteit van de mensen en capaciteit die voor ons grote voordelen zijn om met Swink samen te werken. Als ik op zaterdag hoor dat er content klaar staat en de organisatie dit graag eerder dan maandag online wil hebben, dan is het geweldig als Margreet dit op zondag al kan regelen haar collega’s. Dat geeft een enorme boost aan onze samenwerking met jullie bureau. We ervaren dat we er niet alleen voor staan, maar dat Swink ook aanhaakt en meedoet. Dat was en is heel fijn samenwerken!

Bij Swink worden we een beetje stil van deze lovende woorden enkijken wel met net zo’n fijn gevoel terug op de samenwerking midden in de corona-hectiek. Want op deze manier hebben ook wij toch een klein beetje kunnen bijdragen aan de helden in de zorg.