• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Theo Bolhuis (SVB): ‘Zakendoen met een sociale onderneming is een win-winsituatie’

Steeds meer organisaties ontdekken de voordelen van sociaal ondernemen. Zo ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) die zowel extern als intern serieus werk maakt van social return, een aanpak om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. In dit interview vertelt Theo Bolhuis, manager Online Dienstverlening en Klantproducten bij de SVB, wat sociaal ondernemen voor zijn organisatie betekent.

Sociale Verzekeringsbank

SVB: uitvoerder van volksverzekeringen in Nederland

De SVB is de uitvoerder van volksverzekeringen in Nederland en zorgt ervoor dat de uitbetaling van onder andere de kinderbijslag en de AOW goed verloopt. Voor de Sociale Verzekeringsbank is sociaal ondernemen de normaalste zaak van de wereld, vertelt Theo: ‘Sinds 2017 is ons beleid dat 5% van de waarde van de opdrachten die wij uitbesteden, door leveranciers aan social return moet bijdragen. Dat geldt overigens voor opdrachten boven de 25.000 euro.

Theo Bolhuis

Theo Bolhuis

Samenwerking met Swink

Een van de opdrachten besteedde de SVB uit aan Swink. De contentspecialisten van Swink herschreven de webteksten voor de nieuwe, externe website van de SVB op B1-niveau. Ook checkten zij of de deze teksten SEO-technisch goed in elkaar zaten.

De samenwerking beviel uitstekend. ‘We moesten even samen onze weg vinden, maar daarna ging het uitwisselen van de teksten perfect en snel en we hebben er veel aan gehad. Ik zou Swink zo weer inschakelen als de kans zich voordoet.’ Volgens de manager zit de winst in dit soort samenwerkingen vooral in de maatschappe­lijke waarde die je als organisatie hiermee creëert. ‘We zijn een overheidsorganisatie en zijn er voor de hele maatschappij. Dan heb je ook een rol te spelen om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Door zaken te doen met sociale ondernemingen krijg je a) kwaliteit en b) je voegt iets toe aan de samenleving. De SVB beschouwt dat als een win-winsituatie.’

Intern inkopen bij sociale ondernemingen

Naast grote opdrachten besteedt de SVB ook aandacht aan social seturn. Theo: ‘Wij stimuleren onze medewerkers om bij sociale ondernemingen in te kopen. Zo staat er op het intranet een lijst van 350 ondernemingen waarbij je inkopen kunt doen, zoals bijvoorbeeld een bloemetje voor een werkjubileum. Of als je boeken bestelt, je dit ook bij YouBeDo kunt doen in plaats van bij Bol.com.’ Bij deze online boekenwinkel gaat 12% van het aankoopbedrag naar een zelfgekozen goed doel. Ook konden drie voormalige vluchtelingen als tolk aan de slag via het bureau dat vertaalopdrachten uitvoert voor de SVB.

SVB neemt mensen met een arbeidsbeperking aan

Een belangrijk speerpunt voor SVB op dit moment: ‘We hebben nu 59 medewerkers in dienst met een arbeidsbeperking en willen in 2020 naar 102 medewerkers met een beperking’, licht Theo toe. Hiervoor ondertekenden de SVB en het UWV WERKbedrijf in juli een samenwerkingsovereenkomst. ‘Het UWV gaat ons helpen om deze mensen te werven.’ Het UWV adviseert, selecteert en draagt vervolgens de kandidaten voor.

‘Schakel sociale ondernemingen in’

Samenwerken met sociale ondernemingen is bij de SVB al helemaal ingeburgerd. Theo raadt andere organisaties ook aan om werk te maken van sociaal ondernemen. ‘Je creëert werkgelegenheid voor een groep die het wat moei­lijker heeft om aan het werk te komen, maar met de juiste opdracht kan een beperking soms een gave b­lijken. Schakel dus niet alleen grote, alleen op winst gerichte ondernemingen in, maar ook sociale ondernemingen. Zo krijg je niet alleen kwaliteit, maar maak je ook maatschappe­lijk het verschil.’

Ook werk maken van social return?

Wil jouw organisatie ook opdrachten uitbesteden aan sociale ondernemingen? Lees dan voor meer informatie onze pagina social return en neem gerust contact met ons op als je hierover meer wilt weten.