• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Sport en autisme: wat sporten voor mij doet

In dit blog legt Renate uit wat sporten voor haar betekend. Sporten heeft haar hele leven al een belangrijke rol gehad. Wat is die rol?

Het stereotype beeld van de autist die dag in dag uit achter de computer zit, of weggekropen in een hoekje zit te lezen, is hardnekkig. Veel vormen van sport zijn sociaal van aard of moeten in ieder geval in de búúrt van andere mensen uitgevoerd worden. Tel daarbij op dat autistische kinderen eerder geneigd zijn achter te lopen in de motorische ontwikkeling en al gauw is het beeld compleet dat sport niet voor autistische mensen weggelegd is. Maar uit persoon­lijke ervaring weet ik dat sporten zó goed bijdraagt aan mijn lichame­lijke en mentale welzijn, dat ik hoop dat dat stereotype beeld zo snel moge­lijk in de prullenbak verdwijnt.

Hardloper op een weg

Rode draad

Sporten en bewegen is een rode draad in mijn leven. Toen ik vier was ging ik op turnen en later heb ik eigen­lijk iedere sport die in mijn dorpje aangeboden werd wel uitgeprobeerd. Tussendoor haalde ik een rijtje zwem-, snorkel- en reddingszwemmen diploma’s en ging ik op paardrijden. Tot aan de middelbare school is er eigen­lijk geen periode geweest dat ik niét twee keer in de week ergens op sportles zat. Na de basisschool liep dat natuur­lijk wel terug, maar ik ben nooit hélemaal opgehouden met sporten. Tot ik ging studeren. Tijdens mijn studie kreeg ik steeds meer last van mijn autisme – waarvan ik toen nog niet wist dat ik het had. Natuur­lijk werd het leven op die leeftijd ook gewoon ‘moei­lijker’, maar ik heb ook het idee dat stoppen met sporten niet positief heeft bijgedragen aan mijn klachten.

Stilte tijdens de storm

Ik heb, zoals veel mensen met mij, een beetje een haat-liefde relatie met sporten. Want tussen jou en mij….ik heb er niet altijd zin in. Maar ik weet ook dat het ontzettend goed voor me is, zowel lichame­lijk als mentaal. Mijn hoofd is name­lijk de hele dag druk – ik weet ook niet altijd waarmee precies – behalve tijdens het sporten. Een soort stilte tijdens de storm, zeg maar. Tijdens het sporten is het stil. Ik hoef me alleen maar te concentreren op wat mijn lichaam aan het doen is, mijn ademhaling, of ik voel wat ik zou moeten voelen en op mijn hartslag. En daarna ben ik moe en voldaan.

Deeppressurestimulation bij autisme

Dat sluit natuur­lijk al aan wat we weten over waarom sporten in het algemeen gezond is. Tijdens het sporten worden er allemaal fijne stofjes zoals endorfine en dopamine aangemaakt. Ook op langere termijn heeft het fijne effecten, zoals het verbeteren van je stemming (en helpen tegen depressieve gevoelens), het gezond houden van je brein en het verhogen van je creativiteit. Maar bij autisme speelt er nog iets anders. Veel autistische mensen hebben baat bij diepe stimulatie van de spieren, ook wel deeppressurestimulation (DPS) genoemd. Daarom zijn verzwaringsdekens populair, maar een hele stevige knuffel werkt ook. Het kalmeert het centrale zenuwstelsel en helpt tegen overprikkeling en produceert dezelfde fijne stofjes als sporten. Regelmatig sporten heeft óók een positief effect op het centrale zenuwstelsel, waardoor het (is mijn theorie) überhaupt minder vaak nodig is te ontprikkelen door middel van DPS.

Goed moe

Een workout is voor mij eigen­lijk pas geslaagd als mijn spieren daarna echt goed moe zijn. Daarom geef ik de laatste jaren dan ook de voorkeur aan sporten met gewichten en cardio waar ook lichaamsgewicht krachttraining in verwerkt zit, omdat je daarmee het meeste ‘bang foryourbuck’ krijgt. Nu de sportscholen al weer een hele poos dicht zijn is dat natuur­lijk wat lastiger, maar met een set gewichten en genoeg keuze uit gratis online workoutskom ik gelukkig een heel eind. Wil je zelf ook aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Fitnessblender.com heeft honderden (gratis) video’s voor beginners tot gevorderden, mét of zonder gewichten. De video’s zijn zonder muziek en de oefeningen worden goed uitgelegd. Liever iets mét muziek? YouTube staat vol met toffe workouts van onder andere Chloe Ting, Pamela Reif, GrowWith Jo en Marloes van Optima Vita, dus keuze genoeg!

Alles met mate

Nu klinkt het misschien alsof ik vanaf zonsopkomst tot zonsondergang in beweging ben, maar wees gerust, niets is minder waar. Ondanks dat ik door te sporten minder ‘last’ heb van mijn autisme, denk ik name­lijk ook dat languit op de bank Netflix of YouTube kijken positieve invloed heeft op het mentale welzijn van autistische mensen…..in ieder geval op deze. Misschien is dát volgend jaar wel het thema van de Autismeweek, wie weet. Ik ga vast beginnen met mijn lijstje van favoriete series.