• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Mijn opleiding: SEO

Onze collega Renate volgt de SEO-opleiding van Coursera. De kennis die ze hiermee opdoet wil ze inzetten om klanten over SEO te adviseren.

Ik heb schrijven altijd al leuk gevonden. Toen ik klein was maakte ik van een paar A4-tjes boekjes met verhalen over logeren bij opa en oma. Later op de basisschool had ik het grootste plezier van het maken van werkstukken (die over vleermuizen heb ik nog wel ergens, voor de liefhebber) en nu schrijf ik het liefst voor anderen. Ik vind het leuk om te proberen me te verplaatsen in verschillende doelgroepen. Welke informatie is voor hén echt nuttig, hoe spreek je hen aan en hoe bereik je hen?

Renate Roke

Renate Roke

Specialiseren in SEO

Maar zoekmachines zoals Google zijn van een hele andere orde. Op internet schrijf je niet alleen een tekst voor iemand achter een scherm, je moet ook zorgen dat diegene überhaupt bij jouw tekst uitkomt. Her en der had ik al wel een aantal dingen opgepikt over SEO, maar er komt heel veel bij kijken. Daarom greep ik de kans om een SEO opleiding te doen dan ook met beide handen aan.

Ik volg de SEO specialisatie van Coursera, die is samengesteld door UC Davis. De specialisatie is onderverdeeld in zes losse cursussen, die allemaal een andere insteek hebben en steeds wat dieper op de stof ingaan. Ik ben nu op de helft, de derde cursus is net afgerond, en ik heb echt al ontzettend veel geleerd.

Lijstjes maken

Dat SEO meer is dan alleen een duide­lijke tekst met goede zoekwoorden erin schrijven, is me inmiddels allang duide­lijk. Ik leer steeds meer over de technische aspecten, goed zoekwoorden onderzoek en het belang van kwalitatieve (niet betaalde en niet geruilde) backlinks. En daardoor vallen websites van bedrijven die hun SEO niet zo goed op orde hebben, me ook steeds meer op. Ik vind het dan leuk om in mijn hoofd een lijstje te maken van alles wat ik zou willen aanpassen.

Wat een zoekmachine (niet) ziet

On-page SEO, oftewel alle SEO verbeteringen die je kunt doorvoeren óp een wegpagina, kan ik al direct inzetten tijdens mijn werk. Bij nieuwe klanten kijk ik meteen even naar de title tag, de meta description en de headings. Het zal je verbazen hoe vaak die niet goed, of zelfs helemaal niet, zijn ingesteld. Er zijn hele handige tools waarmee je kunt bekijken hoe een zoekmachine jouw webpagina ziet. Dan zie je al snel hoe belangrijk alt text, oftewel de beschrijving van een afbeelding, is voor zoekmachines. Alle tekst die je mooi in banners en sliders hebt verwerkt, die nuttig zijn voor je bezoeker, zijn helemaal niet zichtbaar voor een zoekmachine. En dat is jammer, want zo kom je minder goed naar voren in de zoekresultaten.

Toekomstdromen

Na het afronden van deze opleiding zou ik het heel leuk vinden om nieuwe klanten bij de start van een nieuwe website adviezen te kunnen geven en te helpen met het schrijven van teksten. Het is zo zonde om achteraf aanpassingen te doen, wanneer je meteen een vliegende start had kunnen maken. Ik kijk ontzettend uit naar alle kennis die ik de komende tijd nog op mag doen én om daar ook flink mee aan de slag te gaan.

Aan de slag

Wordt jouw website niet gevonden op de door jou gekozen zoekwoorden, trek je niet de juiste doelgroep aan en blijven je conversies laag? Dan ben je waarschijn­lijk toe aan een grondige SEO-analyse. Mijn collega’s en ik geven je graag inzicht in je websiteprestaties en stellen een adviesplan op waarmee jij je website kan verbeteren. Of wij, als je het liever aan de experts overlaat.

Lees meer over onze dienst zoekmachineoptimalisatie (SEO) of neem direct contact met ons op.