• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 8 minuten

Hoger in Google met kwalitatieve linkbuilding

Door goede links kom je hoger in de Google. We bespreken wat goede links zijn en hoe je met kwalitatieve linkbuilding goede links naar jouw site krijgt.

Om online goed te presteren is een hoge positie in de zoekresultaten van Google erg belangrijk. Dat is precies waar zoekmachineoptimalisatie of SEO (search engine optimization) over gaat. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de positie van jouw website in Google.

Hoger in de zoekresultaten met goede links

Als je SEO goed wilt uitvoeren, is het belangrijk om aan zoveel moge­lijk facetten die van invloed zijn aandacht te besteden. Niet alle factoren waar Google naar kijkt zijn echter even belangrijk. Een van de factoren die de meeste invloed op de positie in Google heeft zijn goede links naar jouw site. Het verzamelen van kwalitatieve links noemen we linkbuilding. In dit blog bespreken we wat een goede link is en enkele tactieken die je kunt toepassen voor kwalitatieve linkbuilding.

Wat is een goede link?

Link moet relevant zijn

Bij SEO is relevantie heel belangrijk. Een goede link naar jouw site moet dus relevant zijn. Dat betekent dat de site en de context van waar de link staat aansluit bij (de pagina op) jouw website. Dat verhoogt tenslotte de kans dat mensen op de link klikken. Bovendien wordt de link dan minder snel gezien (door Google) als spammy. Daarom zijn links van link directories en spamsites niet waardevol en kunnen ze zelfs een negatieve invloed hebben.
Als je daarentegen een link hebt van een site in jouw branche en/of die al goed scoort op jouw gewenste zoekwoord, is de link relevant en waardevol.

Link komt van een site met autoriteit

De meest waardevolle links komen van sites met een hoge domeinautoriteit en page rank. Een link van de NOS is veel waard, terwijl een link van een kleine hobbysite relatief weinig invloed zal hebben. Links van invloedrijke sites met veel bezoekers zijn dus veel waard. Het is in de praktijk erg moei­lijk om links te krijgen van derge­lijke top sites, maar probeer wel om links van sites met zoveel moge­lijk autoriteit te krijgen.

Het moet een follow link zijn

Sommige links worden voorzien van het ‘no follow’ attribuut. Dit betekent dat de webmaster niet wil dat Google die link volgt en dus negeert. Vaak wordt dit gedaan bij links die mensen in reacties op berichten zetten om negatieve invloed van eventuele spam voor te zijn. Daarnaast geldt dat hoe meer links op een pagina, hoe meer de waarde ervan verwatert. Daarom worden irrelevante links soms op ‘no follow’ gezet. Let er dus op dat je je richt op follow links, zodat de waarde van de link wordt doorgegeven aan jouw website.

Richt je op natuur­lijke links

Het mooiste is als mensen uit zichzelf naar jouw content linken. Dat zijn natuur­lijke links. Deze links zijn in principe van zichzelf relevant en niet spammy. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld betaalde links of links die onnatuur­lijk zijn (niet relevant of veel links die hetzelfde zoekwoord bevatten). In het algemeen is het dan ook af te raden om (veel) gebruik te maken van betaalde links. Google let name­lijk steeds meer op de kwaliteit van links en het bestraffen van spam links. Dit staat ook wel bekend als het Google Penguin algoritme.

Vermijd reciprocal links

Reciprocal links, oftewel wederkerende links waarbij je naar elkaar linkt, worden over het algemeen door Google niet als waardevol gezien. Als je hier veel gebruik van maakt, komt het name­lijk erg onnatuur­lijk over en zal het de positie van je site geen goed doen. Maak er dus spaarzaam gebruik van en let ook vooral op relevantie.

links netwerk

Kwalitatieve linkbuilding, hoe doe je dat?

Linkbuilding kun je op allerlei manieren invulling aan geven. Houd hierbij rekening met de eerdergenoemde aspecten van goede links. Vermijd ook spamsites die geen content bevatten. Hou in gedachte bij links aanvragen: stel dat Google niet zou bestaan, wil ik deze link dan hebben? Hier noemen we een aantal tactieken die je kunt gebruiken om meer links naar je website te krijgen.

Maak geweldige content

De beste links zijn natuur­lijke links die je krijgt doordat mensen spontaan naar jouw artikelen linken omdat ze die interessant vinden. Uitgebreide, informatieve artikelen zijn linkwaardig, zeker als ze een infographic of interactieve elementen bevatten die niet eenvoudig gekopieerd kunnen worden. Lijstjes worden ook vaak goed gewaardeerd. Houd bij het schrijven van content wel altijd je doelgroep in gedachten. Tenslotte schrijf je voor je bezoekers en niet voor Google.

Maak bestaande linkwaardige content beter

Goede content kan je dus links opleveren. De skyscraper techniek maakt gebruik van dit principe. Hiervoor zoek je naar linkwaardige content waar al veel naar is gelinkt. Vervolgens ga je over hetzelfde onderwerp ook content creëren, maar dan beter. Je kunt het uitgebreider, grondiger, meer up to date of visueel aantrekke­lijker maken dan de bestaande content. Vervolgens benader je mensen die al naar verge­lijkbare content hebben gelinkt of ze naar jouw content willen linken. Op die manier maak je gebruik van de populariteit van een bepaald onderwerp, maar door het beter te doen dan de rest wordt jouw site interessant om naar te linken.

Gastbloggen

Het schrijven van een gastblog is vooral interessant voor het vergroten van je bereik en naamsbekendheid. Een gastblog schrijf je voor een site die zich richt op hetzelfde thema of branche als jij. Dit verhoogt de relevantie. Gastblogs bieden ook kansen voor SEO en linkbuiding. Het is echter van groot belang dat je de kwaliteit van je blogpost vooropzet. Google is goed in het herkennen van spammy content, dus als je puur schrijft voor SEO-doeleinden is de kans aanwezig dat het eerder een negatief dan een positief effect zal hebben. Als je het echter goed doet, is het een mooie manier om jou en je dienst of product voor het voetlicht te brengen. Dit kan bovendien leads opleveren en een of meer relevante links.

Lost link recovery

Lost link recovery houdt in dat je links die niet (meer) werken weer naar een pagina op je site laat verwijzen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er links naar jouw site verwijzen die nu een 404 fout opleveren. Dit kun je dan oplossen met een doorverwijzing (301 redirect) naar een relevante bestaande pagina. Op die manier heeft de link weer waarde.

Een ander scenario is als jouw site ergens wordt vermeld, maar er geen link aanwezig is. Door in Google (of met meer gespecialiseerde tools) naar zulke vermeldingen te zoeken en een verzoek voor een link in te dienen, kun je extra links verkrijgen.

Tenslotte kun je ook profiteren van verlopen domeinen (expired domains). Er zijn diverse domein die inmiddels verlopen zijn, maar wel goede links hebben. Door zo’n domein te claimen en te laten doorverwijzen naar jouw site, profiteer je van die links. Let ook hier op relevantie en doe het niet te veel, want anders zal Google het als spammy beschouwen en heeft het een negatief effect.

Lift mee op de reputatie van een ander

Er zijn verschillende manieren om aan te haken bij mensen uit jouw branche met een goede (online) reputatie. Een daarvan is het bespreken van het product of de dienst van zo’n influencer. Hiermee creëer je relevante content en kom je bij de betreffende influencer op de radar. Doordat jij aandacht geeft aan die persoon en ernaar linkt, vergroot je de gunfactor voor een link terug. Op die manier kun je waardevolle, relevante links krijgen.

Je kunt ook direct in contact treden met een influencer. Het feit dat deze persoon invloed heeft en een goede reputatie, betekent waarschijn­lijk dat hij of zij een expert is. Zo iemand heeft ongetwijfeld veel interessante dingen te vertellen over jouw branche of vakgebied. Profiteer daarvan en regel een interview met zo’n expert. Ook hiermee kun je goede links krijgen van relevante sites met autoriteit en wellicht een link terug van de expert zelf.

De derde manier die je kunt toepassen is door te linken naar content van experts. Je kunt dit bijvoorbeeld doen in de vorm van een roundup post (overzichtsartikel) waarin je een overzicht biedt van een aantal artikelen over een bepaald onderwerp. Je creëert hiermee waarde door een overzicht van waardevolle informatie te bieden. Als je vervolgens contact opneemt met de expert waarnaar je hebt gelinkt en aangeeft dat je de content waardeert en ernaar gelinkt hebt, kweek je goodwill. Hiermee maak je gebruik van de gunfactor en krijg je wellicht een link terug. Bovendien is het een mooie manier om je netwerk te vergroten.

Word sponsor

Het sponsoren van een evenement of goed doel kan ook voor linkbuilding interessant zijn. Sponsoren worden vaak in diverse (online) media genoemd en bedankt. Vaak wordt er een link naar de website van de sponsor geplaatst. Met sponsoring toon je als bedrijf je maatschappe­lijke betrokkenheid en vergroot je je (online) zichtbaarheid. Sommige goede doelen, zoals stichting Mission Summit, bieden sponsoren een bedrijfspagina aan. Hierbij krijgen sponsoren een plek op de website om zich te presenteren en een link naar de website. Een win-win situatie voor beide partijen. Als je als bedrijf een goed doel met ANBI-status sponsort, kan dit bovendien op een fiscaal gunstige manier. Genoeg redenen dus om sponsoring in je marketingmix mee te nemen!

Aan de slag met kwalitatieve linkbuilding

Het hebben van goede links bepaalt voor een belangrijk deel de positie van jouw site in de zoekresultaten. We hebben in dit artikel besproken wat goede links zijn en een aantal tactieken die je kunt gebruik voor linkbuilding. Het is belangrijk dit zorgvuldig te doen, omdat Google steeds beter in staat is spamtactieken te herkennen. Je linkprofiel moet dus zo natuur­lijk moge­lijk zijn. Let op relevantie, varieer met linkteksten en pagina’s waarnaar je linkt en zorg voor diversiteit van sites die naar jou linken.