• gepubliceerd
  • leestijd
    2 minuten

Welke content voor welke klant?

e grootste marketing trend in 2013 is Content Marketing. En nu, in 2014, vragen velen zich af hoe content marketing te implementeren. Content Marketing betekent verandering in de conversatie en de wijze waarop informatie wordt verstrekt.

Waarom veranderen?

Marketeers praten veel over content marketing en dan vliegen de woorden als blog, infographic, white paper, social media post, etc. over tafel. Marketeers weten wel hoe je verschillende vormen van content produceert om de doelgroep te motiveren en te informeren.

Voor non-marketeers hebben die termen vaak weinig betekenis. Zij zijn meer geïnteresseerd in wat de plannen met de website zijn, wanneer de salesdocumentatie wordt aangepast en wat de leadgeneratieplannen zijn, etc. Als de marketeer dan reageert met de opmerking dat er eerst content zal moeten zijn, is vaak de reactie ‘kan er nu niet een brief of e-mail uit?’ Maar, met wat, voor wie, en waarom zou de doelgroep dit interesseren? Vragen die iedere marketeer altijd stelt.

Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van relevante content, toegespitst op de specifieke doelgroep via het voor hen passende kanaal.

Het gaat om de klant niet om jezelf

Door de juiste content marketing programma’s te implementeren wordt de klant impliciet op de eerste plaats gezet. De klant moet centraal staan.

Voor veel organisaties is dat een flinke verandering. Klanten zijn echt niet geïnteresseerd in wat de organisatie allemaal zijn er nog genoeg die denken dat een klant belangstelling heeft voor een bericht met wat de organisatie allemaal doet. Een feit is dat dit ze niet interesseert. Dit wordt deels aangetoond door de dalende “open rates” op nieuwsbrieven en het dalend aantal abonnees erop.

Wat te doen?

Denk aan wat de klant wil horen, niet wat je wil vertellen. Open deur, maar verbazingwekkend zijn er veel mensen die er anders over denken. Vooral op het C-niveau is men (nog) van mening dat content marketing een rage is. Gelukkig is de verandering ingezet en dat dit nodig is b­lijkt wel uit onderzoek door Google waaruit b­lijkt dat de gemiddelde persoon minimaal 10 online informatieblokken raadpleegt voordat tot een aankoop wordt besloten.

Relevante en actuele content, niet steeds dezelfde white paper of artikel, zal leiden tot de aankoopbeslissing. De vraag is, is die content van de concurrent of van u?