• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Wat is de ROI op de Social Media?

Actief zijn op de social media kost geld. Of het nu out-of-pocket kosten zijn of de uren van de eigen mensen, je wilt weten of die kosten wat opleveren.

Actief zijn op de social media kost geld. Of het nu out-of-pocket kosten zijn of de uren van de eigen mensen, je wilt weten of die kosten wat opleveren.

Een spreadsheet met slimme formules en een hoop variabelen, daar zal deze blog niet over gaan. Wel over een aantal redenen om er vooral mee door te gaan.

De winkel

De activiteit op de social media is te verge­lijken met hoe de verkoopstaf in een winkel omgaat met de bezoekers.

Als zij de bezoekers het gevoel geven welkom te zijn, hen vriende­lijk en beleefd helpen, onafhanke­lijk van of zij kopen of alleen maar rondkijken, dan vertegenwoordigt die verkoopstaf de winkel op een uitstekende manier. De bezoeker ervaart het als een prettig bezoek, onthoudt dit en komt terug om weer te kopen of om rond te kijken en misschien dan zaken te doen.

Een social media-account is verge­lijkbaar met een winkel. Men wil er bij het eerste bezoek achter komen of je de juiste partij bent voor wat men zoekt. En zeker niet direct geconfronteerd worden met reclame of zich ergens toe gedwongen voelen. De bezoeker is nu voorbij de voordeur en hoe lang hij blijft hangt af van hoe hij behandeld wordt.
Geef hem genoeg redenen om zich prettig te voelen en te blijven.

Als je laat zien dat je weet waarover je het hebt en daarmee een waardevolle interactie opbouwt die niet te opdringerig is, dan voelt de bezoeker zich prettig en er kan een hechte klantrelatie ontstaan.

Jouw koper verkoopt

De investering in de social media moet renderen en op de lange termijn moet het effect op de business ook zichtbaar zijn. Verwacht niet dat dit effect snel zichtbaar is en voorkom opdringerig gedrag en schreeuwende verkooppraat.
Het belangrijkste doel is dat de bezoeker jouw bedrijf of organisatie aanbeveelt.
De koper als verkoper, houdt dat voor ogen.

Hier volgt nu eens géén link naar een pagina waarin wij onze diensten aanbieden.
Zodat je de inhoud van deze blog goed door kunt laten dringen…