• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Waarom social media uitbesteden?

Per maand besteden middelgrote organisatie 32 uur om communicatie via social media op peil te houden. Uitbesteding kan dit tijdsbeslag besparen.

Uit onderzoek b­lijkt dat een middelgrote organisatie zeker 32 uur per maand besteedt om de communicatie via social media op peil te houden, nog afgezien van grote campagnes. Alleen dit tijdsbeslag is al een reden om de social media communicatie uit te besteden, maar bovendien hoeft u dan niet zelf te zoeken naar de juiste persoon om dit voor u te doen.

Want zeer waarschijn­lijk solliciteert hiervoor een jong iemand, net afgestudeerd, hope­lijk met enige ervaring, maar met beperkte business-kennis. Daarmee bent u niet geholpen. En voor de ‘online topper’ met een stevige dosis ervaring, die u zou willen aannemen, is een baan als eenling binnen uw organisatie ook niet aantrekke­lijk. Die zou ook liever bij een organisatie werken met sparringpartners, meerdere klanten uit verschillende segmenten en met carrièremoge­lijkheden.

Natuur­lijk is het goed om online marketingkennis op te doen. Elke marketingmanager zal die moeten hebben, maar de ervaring leert dat het effectief uitrollen en volhouden van actieplannen moei­lijk is. De sleutel tot succes is samenwerking.

Wat wel en niet uitbesteden?

Niet uitbesteden:

  • het klantcontact. Reacties (voor zover niet standaard) op vragen en opmerkingen, die snel en effectief moeten zijn;
  • de content strategie. Het is wel nuttig hierbij hulp te vragen, want voor het eerst een online content strategie opstellen is geen eenvoudige taak;
  • de content. De inhoud moet komen uit de eigen organisatie, want die zit in de hoofden van de medewerkers (kennis, ervaring, visie). Het vormgeven van de content kan wel uitbesteed worden, zoals het schrijven van teksten of het produceren van videomateriaal of andere grafische content.

Wel uitbesteden:

  • de continue communicatie via artikelen, blogs, video’s, tweets, status updates, posts, etc.;
  • redactie en vormgeving van de content. Aspecten als consistentie, tone-of-voice en huisstijl kunnen uitstekend worden uitbesteed aan ervaren externen;
  • social media monitoring. Wat wordt er gezegd? Wat zijn de onderwerpen die er toe doen? Waarop moet een reactie komen?
  • rapportage en advisering. Een rapportage zonder advies is zinloos. Bijsturing van acties, planning en zelfs de strategie moeten het doel zijn van de rapportage. Waarop en hoe gemeten moet worden vraagt kennis en ervaring;
  • beheer van de online content kalender. Volhouden is hier het sleutelwoord. Zonder externe druk b­lijkt social media communicatie moei­lijk vol te houden.

Lees meer over de communicatie via sociale media op onze website.