• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Verandert SEO-schrijven of niet?

Er wordt veel gezegd over de veranderingen die het SEO-schrijven zal ondergaan. In dit blog beschrijft Yannick welke richting dit opgaat.

Met SEO-schrijven bedoelen wij het produceren van tekst die optimaal gewaardeerd wordt door de zoekmachines en daarmee een hogere plaats in de zoekresultaten krijgt. Er wordt veel gezegd over de veranderingen die het SEO-schrijven zal ondergaan in de komende jaren. Welke richting het opgaat, is het onderwerp van deze blog.

Semantiek

Google werkt hard aan het ‘begrijpen van de semantiek’ van de tekst en dit zal meer en meer invloed hebben op de waarde die Google toekent aan de tekst. Google wil door het leggen van verbanden tussen tekstdelen en zoekwoorden de bedoeling van de tekst achterhalen en daarmee de relevantie bepalen voor de bezoeker. Een simpel voorbeeld is: begrijpen dat tennisschoenen, wandelschoenen, sportschoenen en andere verge­lijkbare producten min of meer hetzelfde zijn. Of dat verschillende woorden, die in verschillende regio’s worden gebruikt voor hetzelfde, ook door Google als ge­lijk worden gezien.

Zoekwoorden

Dit ‘begrijpen van de semantiek’ zal een steeds grotere invloed krijgen op SEO, maar de noodzaak om aandacht te besteden aan relevante zoekwoorden en zinsdelen is niet veranderd. Wel zal het gebruik van zoekwoorden wijzigen waardoor de kwaliteit van de tekst toeneemt. Zo helpt het gebruik van synoniemen Google om de bedoeling van de tekst beter te begrijpen. De basis blijft hetzelfde: gebruik relevante zoekwoorden of zinsdelen in de titel, in de eerste paragraaf, de laatste paragraaf en een aantal keer in de tekst.

Snel of niet?

Naast het begrijpen van de semantiek zijn er veel facetten die bepalen hoe goed de content van een site wordt gevonden. Zo zal de content op social media en de interactie daarop ook zijn stempel drukken op de zoekmachineresultaten. De ontwikkelingen rond SEO is meer een evolutie, dan een drastische wijziging. Belangrijk is om die ontwikkelingen nauwgezet te volgen. Dat geldt ook voor het SEO-schrijven.

Swink zorgt dat uw website beter gevonden wordt en produceert content die is afgestemd op de uw doelgroep en op de zoekmachines.