• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Trends voor Intranet

Een goed ingericht intranet helpt bedrijven effectiever en efficiënter te werken. Bovendien vergroot het de onderlinge betrokkenheid van medewerkers.

Het nieuwe werken is hot. Bij veel grote bedrijven en organisaties met strakke procedures is dat echter nog een stap te ver. Daar gebruiken de afdelingen het intranet voor bijvoorbeeld de agenda en interne communicatie. Maar steeds vaker worden procedures ontsloten via het intranet waardoor het digitale werken praktisch moge­lijk wordt.

Bij veel organisaties is men al blij als de digitale werkplek kan worden gerealiseerd. Dan zie je dat er interne webshops komen. Zoals in ziekenhuizen waar de medewerkers alles wat ze nodig hebben via die webshop bestellen. Via het beveiligde intranet communiceert / werkt een bedrijf intern directer, sneller en effectiever met medewerkers onderling maar ook qua processen; en het gebruik groeit. Tevens ontstaan er communities, een sociaal intranet, die de onderlinge betrokkenheid vergroten.

Een algemene trend is dat organisaties het intranet zorgvuldig opbouwen en onderhouden; dat wordt bij bovengeschetst gebruik steeds belangrijker.

Een paar belangrijke uitgangspunten:

  • gebruikersanalyse: onderzoek het gebruik van intranet in uw bedrijf. Wat zoeken medewerkers en vinden zij die info? Welke groepen worden onderscheiden?
  • Heldere standaard-opmaak
  • doelgroepen: specialistische informatie voor een bepaalde groep. Maak onderscheid tussen wat iedereen moet zien, en wat niet.
  • filters: gebruik filters die de zoekfunctie sterk verbeteren
  • index: maak indexen van vaak gezochte onderwerpen, ze zijn overzichte­lijk en geven aan wat er allemaal nog meer over een onderwerp te vinden is.
  • personeelsindex: voor het simpelweg zoeken van een collega of functie.

Een andere trend is dat bedrijven meer tijd besteden aan intranet, dus meer personeelsuren. Toch hebben veel medewerkers daar niet de juiste vaardigheden voor of zijn simpelweg te duur, daardoor wordt derge­lijk werk meer uitbesteed aan derden. Met name de gebruikersanalyse en het plaatsen van content gebeurt extern door betrouwbare, professionals die discreet zijn en hun werk zorgvuldig en snel doen.