• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Social Media Marketing automatiseren?

Social Media Marketing automatisering is het gebruik van apps of tools voor het tot stand brengen van ‘engagement’ door een vooraf gedefinieerde actie/input

Wat is Social Media Marketing automatisering?

Hiermee bedoelen wij het gebruik van apps of tools voor het tot stand brengen van ‘engagement’ door een vooraf gedefinieerde actie/input, zoals:

  • het automatisch verzenden van een bericht op facebook als content op de website is veranderd;
  • een twitter app die automatisch een follow-back doet bij een nieuwe volger op je account;
  • het verzenden van een tweet als commentaar op een blog wordt gegeven.

De voordelen
Met automatisering wil je veelal productiviteitswinst behalen. Ofwel tijd besparen. Taken die regelmatig terugkomen, zoals de voorbeelden hierboven, lenen zich uitstekend voor automatisering.

Het clusteren van werk is ook effectiever en scheelt tijd. Beter een tijdje achter elkaar werken aan meerdere blogs of tweets, dan elke dag een uurtje. De dage­lijkse ‘omschakeltijd’ wordt hiermee vermeden. Voorbeelden hiervan zijn Buffer en Hootsuite waarmee vooraf berichten voor diverse social media worden vastgelegd, en die volgens een schema op een bepaald tijdstip worden geactiveerd.

De nadelen
Het belangrijkste nadeel van het automatiseren van social media marketing ligt in de tegenstelling tot het woord ‘social’. Als alles is geautomatiseerd wordt het sociale uit de communicatie gehaald. Wat blijft er over van de persoon­lijke reactie met relevante inhoud? Engagement blijft immers het doel.

Advies en hulp
Zoals voor veel zaken geldt: ‘gebruik automatisering verstandig’. Vraag je af of het nuttig is voor de uit te voeren taak én of het voordelen heeft, zo ja, probeer dan in ieder geval automatisering uit.

Zoek het juiste tool voor repeterende taken, maar houdt aandacht voor het sociale aspect. Reageer op berichten met gerichte content en lok hiermee interactie uit. Zorg dat de communicatie op de social media persoon­lijk blijft, ook vanuit een zake­lijk account.

Tijd besparen met behoud van een ‘personal touch’ kan ook door activiteiten uit te besteden. Swink webservices kruipt in de huid van haar klant en verricht zo efficiënt relevante communicatie op de social media.