• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Social media gebruik voor bedrijven

Hoe maak je als bedrijf het best gebruik van social media? En waar moet je hierbij eigen­lijk op letten? Wij geven je een aantal handvatten.

Een van de kenmerken van social media is de snelheid en de directe, compacte manier van communiceren. Als bedrijf is het de kunst om alert te zijn en je niet te veel te laten beperken door een vaste communicatie-planning of social media plan.

Is er een actuele gebeurtenis of item waar u met uw bedrijf of product op in kunt springen? Reageer en probeer de aandacht uw richting op te buigen, dat laat zien u oplet en snel actie kunt nemen. Onderschat, maar bovenal, óverschat de impact niet, morgen gaat het weer over iets anders…

Goeie afspraken over het gebruik van social media binnen bedrijven en organisaties zijn o.a.:

  • wie schrijft en reageert er – en wie liever niet – en met wie wordt dat altijd afgestemd?
  • alle klanten worden hetzelfde behandeld – zonder uitzonderingen
  • de inhoud van berichten telt, niet de hoeveelheid – idem bij websites: ‘content counts’
  • geef fouten toe – blunders worden groter naarmate we ze ontkennen – en wordt vrienden met uw critici
  • altijd linken – haal de mensen die uw bericht lezen met links naar de website.

Schiet niet in een kramp wanneer er iets negatiefs over de organisatie wordt gezegd. Zoek uit wat er speelt, op welke manier uw wilt reageren en neem rustig en weloverwogen stappen. In uw social media strategie staat niet alleen wat en wanneer u communiceert, maar ook hoe u op onverwachte gebeurtenissen reageert.

Webcare uitbesteden aan social media bedrijven neemt u heel wat stress uit handen. Zij geven inzicht in wat er over u of uw bedrijf in de media gezegd wordt, u krijgt regelmatig up-dates en zo nodig bent u direct op de hoogte en krijgt advies over hoe te reageren.