• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Hoe krijg ik met Facebook meer bezoekers op mijn website?

Facebook wordt steeds meer gebruikt om op een informele manier producten en diensten te promoten en meer bezoekers op je website te krijgen. Lees onze tips.

Facebook wordt steeds meer gebruikt om op een informele manier producten en diensten te promoten en meer bezoekers op je website te krijgen. Maar hoe maak je optimaal gebruik van dit sociale medium? In dit artikel geven we een aantal basistips.

facebook

Maak content

Zorg voor regelmatige updates of aanvulling van de content op je website. Dit helpt bij social media marketing, maar ook bij SEO omdat Google websites met nieuwe content hoger waardeert (ranking). Weke­lijks nieuwe content plaatsen is al genoeg om de ranking op te voeren en het social media engagement te verbeteren.

Deel content via social media

Bezoekers moeten de content op de website eenvoudig kunnen delen. Er moet een ‘social plugin’ of Facebook-share-button op de website staan, liefst een die meescrolt op de pagina, dat is het meest effectief. En natuur­lijk een oproep: ‘Vind je dit een nuttig artikel, deel het dan met anderen’.

Verbeter je Facebook posts

Je kunt op verschillende manieren een post met een link naar je website plaatsen:

  • Zet de link in de status-sectie en Facebook haalt bijvoorbeeld de foto op van de webpagina. Dat gaat niet altijd goed als de foto niet het juiste formaat (ratio 1.91:1) heeft.
  • Post de afbeelding en zet de link in de status-update. Het is gebleken dat de update dan door meer mensen wordt gelezen.

Gebruik je hele Facebook-pagina

Zorg dat er meerdere links zijn naar verschillende delen van je website op de over-ons-pagina. Voeg links toe in de toelichting op een foto. Als iemand klikt op een foto dan wordt de toelichting getoond. Maak een link vanuit je eigen profiel naar je website.

Adverteer op Facebook

Adverteren wordt belangrijker omdat het organisch gevonden worden op Facebook afneemt. Facebook heeft in december 2013 aangekondigd dit te beperken om mensen meer relevante content te bieden, maar ook om bedrijven te bewegen betaalde advertenties in te zetten.

Er zijn verschillende manieren om op Facebook te adverteren, van het opstellen van nieuwe advertenties tot het promoten van een bestaande post. Gebruik de Facebook Ads Manager voor analyses en beheer. Plaats regelmatig advertenties in het nieuwsoverzicht (newsfeed-ads) en in de rechterkolom, omdat deze meer klikken opleveren.

De bezoeker op je website moet wel naar een doel geleid worden. Wat wil je van ‘m? Ook hier geldt: als de basis (de website) niet goed is, is adverteren weggegooid geld.

Wil je aan de slag met Facebook advertising? Lees er alles over in ons blog over adverteren op Facebook of laat ons jou helpen!