• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Kwalitatieve Link Building hoe doe je dat?

Een goed linkprofiel is nog steeds een belangrijke factor om te ranken in Google. Lees hier hoe je dit bereikt met behulp van kwalitatieve Link Building.

Een goed linkprofiel is nog steeds een erg belangrijke factor om hoog te staan in de zoekresultaten van Google. Maar ook links die je daarbij niet helpen voor Google, zoals no-follow links, zijn erg nuttig. Deze leveren tenslotte relevante bezoekers op en dat is de reden dat je bij Google wilt scoren. Bovendien bestaat de kans dat, als bezoekers jouw content interessant vinden, ze naar je zullen linken waardoor je toch hoger in de resultaten komt.

Vroeger bestond Link Building uit het plaatsen van links op zo veel moge­lijk websites om zo hoog moge­lijk terecht te komen in de resultaten van zoekmachines. Op deze manier kon je met relatief weinig moeite een hoog resultaat halen. Dit is natuur­lijk vrese­lijk spammy en zoekmachines hebben dan ook heel veel moeite gedaan om deze spammy sites eruit te filteren. Dit deden ze o.a. door niet meer alleen te letten op de kwantiteit van de links naar jouw site, maar ook naar de kwaliteit (of het gebrek daaraan!). Ook kijken ze steeds meer naar andere factoren in plaats van alleen links.

Wat zijn kwalitatieve links?

Een link van hoge kwaliteit is er een die van een domein afkomstig is dat door Google wordt vertrouwd en relevant wordt gevonden voor jouw site. Hoe belangrijker een site en hoe vertrouwder, hoe meer waarde toegekend wordt aan de links. Het omgekeerde is ook waar. Te veel onnatuur­lijke links of links van lage kwaliteit van buitenaf geven een signaal aan Google dat je een spammy site bent. Als dit signaal te sterk wordt kun je hiervoor een penalty krijgen of in het ergste geval zelfs uit de resultaten van Google worden gehaald. Het is erg moei­lijk om hiervan te herstellen, en kan maanden duren voor je weer terug kunt komen.

Je wilt dus zo veel moge­lijk kwalitatieve links hebben naar jouw site en ook regelmatig nieuwe links. Maar hoe kom je frequent aan kwalitatief goede links?

Stappen voor Link Building

Er is helaas geen simpel antwoord. Je kunt niet meer zomaar je link overal plaatsen en denken hoger te komen in de resultaten. Guest blogging was langere tijd dé oplossing, maar dit wordt niet meer gewaardeerd door Google. Wat je wel kan doen is je eigen content promoten.

  1. Bepaal wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt
    Wanneer je dit weet moet je niet alleen de tekst en de boodschap aanpassen, maar ook wie je wilt benaderen om relevante bezoekers te trekken.
  2. Maak interessante content
    Het heeft weinig zin om veel energie te steken in promotie van content als niemand geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt. Dan zal ook niemand naar je linken. Neem hier dus echt de tijd voor en bedenk wat je doelgroep wil weten of doen. Schrijf daar dan een goede tekst over.
  3. Verspreid je content
    Daarvoor zijn teveel moge­lijkheden om hier uitgebreid te bespreken. Een erg praktische methode is om je content te verspreiden via social media zoals twitter en facebook. Als je hier genoeg aandacht aan besteedt kun je een groot aantal mensen bereiken zonder enorm veel geld uit te geven.
  4. Meet het resultaat
    Achteraf moet je natuur­lijk ook meten of het beoogde effect is behaald. Analyseer aan de hand van je gegevens wat er goed en fout ging, en leer daaruit de lessen voor in de toekomst.

Kun je daarbij hulp gebruiken? Wij bieden verschillende effectieve services aan op het gebied van content creatie en marketing.

Meer weten over kwalitatieve linkbuilding? Volg de link en lees meer over wat goede links zijn en welke tactieken je kunt gebruik voor linkbuilding.