• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Hoe verbeter ik de conversie op landingspagina’s?

Hoe verbeter je nou de conversie op landingspagina's? Waar moet je rekening mee houden en wat zijn aandachtspunten? Lees hier onze praktische tips!

Landingspagina’s worden veelal met grote zorg gemaakt, waarbij rekening gehouden wordt met de concurrentie. Na verloop van tijd b­lijkt dat de conversie op de landingspagina’s afneemt, vooral omdat de concurrentie niet stilzit. Ga niet direct aan de slag met advertenties, maar optimaliseer als eerste de pagina’s zelf. Hieronder geven we een aantal tips voor een optimale landingspagina.

Tips voor het optimaliseren van landingspagina’s

  • De titel

    De titel van de landingspagina bepaalt in hoge mate of de bezoeker de verdere inhoud leest. Zorg dat die ‘to the point’ is en uitnodigt om verder te lezen. Zorg voor eenvoud en duide­lijkheid. Laat de bezoeker weten dat je een oplossing biedt voor een probleem of vraag. Het opnemen van een vraag in de titel ligt hierbij voor de hand. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Is gebrek aan SEO-kennis een probleem?’ of ‘Hoe de conversie verhogen met SEO?’

  • Beoordelingen en referentieverhalen

    Beoordelingen en referentieverhalen vertellen wat anderen vinden van jouw organisatie, producten of diensten. Consumenten, maar ook zake­lijke bezoekers, volgen vaak de massa. Aangezien het eerste contact met een organisatie via de website gaat en niet via een persoon, zoekt men bij een beoordeling of referentieverhaal een vorm van bevestiging. Bezoekers zoeken een basis om vertrouwen te hebben in vooral je organisatie. Een referentieverhaal moet het probleem beschrijven en de voordelen die de oplossing heeft gebracht. Zorg hierbij voor een realistisch verhaal zonder overdreven uitingen die neigen naar ‘kijk eens hoe goed wij zijn’.

  • Formulieren

    Veel websites maken gebruik van formulieren die de conversie eerder hinderen dan stimuleren. Het beste advies is om het aantal invulvelden zo klein moge­lijk te houden. Gebruik formulieren als de informatie die men daardoor ontvangt door de bezoeker als waardevol wordt gezien. Bijvoorbeeld het plaatsen van een reclamevideo achter een formulier zal door veel bezoekers als onzinnig worden gezien. Als het formulier daarentegen toegang geeft tot een kwalitatief whitepaper, zal men het invullen van een formulier terecht vinden.

  • Links naar andere pagina’s

    Beperk het aantal links naar andere pagina’s tot een minimum. Op die manier wordt de bezoeker niet afgeleid of verleid om naar andere pagina’s te gaan en de conversie te missen. De landingspagina moet het doel hebben om de conversie tot stand te brengen, niet om je volledige website te onderzoeken. Via de normale menustructuur zijn daar moge­lijkheden genoeg voor.

Tot zover een greep uit de tips. Er is natuur­lijk nog meer waar je op kunt letten, zoals het gebruik van knoppen en de chat functie. Swink helpt haar klanten bij het verbeteren van landingspagina’s door het (her)schrijven ervan, waarbij deze ook voor de zoekmachines geoptimaliseerd zijn.