• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Hoe optimaliseer ik conversie via Adwords?

Haal meer conversie uit je Google AdWords campagnes door gebruik te maken van Verbeterde CPC (Enhanced CPC) en de Conversion Optimizer.

Google Adwords heeft een aantal technieken om de conversie op de website te verbeteren en belooft daarbij een verlaging van de kosten per conversie. In deze blog stippen wij die technieken aan.

Verbeterde CPC (Enhanced CPC)

Verbeterde CPC is bedoeld om de resultaten (de ROI) van een campagne te verbeteren door het bod voor een klik te verhogen als Google vindt dat daardoor de conversie verbetert. Als een veiling er niet veelbelovend uitziet, wordt je bod verlaagd. Net zoals bij de Conversion Optimizer (zie hieronder) is die beslissing gebaseerd op historische conversiedata. Je CPC-bod wordt maximaal met 30% verhoogd.

Het voorbeeld dat Google geeft is: ‘Stel dat u voor een kapperszaak zo veel moge­lijk nieuwe klanten moet binnen halen. Als er iemand met een slordig kapsel voorbijkomt, begroet u hem harte­lijk. Als er een kale man langsloopt, onderneemt u waarschijn­lijk niets.’

De Verbeterde CPC instelling is te vinden onder ‘biedstrategie’ van de campagne.

Zoals je ziet kan deze biedstrategie alleen worden gekozen als ‘bijhouden van conversies’ is ingeschakeld. Elke instelling van de advertentieroulatie wordt automatisch gewijzigd naar ‘optimaliseren voor conversies’.

Lees meer op de Google-pagina Verbeterde kosten per klik.

Conversion Optimizer

De Conversion Optimizer is bedoeld om het maximale aantal conversies uit jouw budget te halen. Volgens Google realiseert de Conversion Optimizer een 21% stijging van de conversieratio en een verlaging van de ‘kosten per acquisitie’ (CPA) met 14%.

De campagne moet voldoen aan het volgende:

  • bijhouden van conversies‘ moet zijn ingeschakeld
  • de campagne heeft in de afgelopen 30 dagen minstens 15 conversies gehad
  • al een paar dagen heeft de campagne een relatief constant aantal conversies gehaald.

De Conversion Optimizer kijkt naar de historische conversies en gebruikt die data om de advertentie te tonen als hij verwacht dat deze de meeste conversies oplevert.

De Conversion Optimizer werkt alleen als CPA-biedingen wordt gebruikt. CPA (kosten per acquisitie) is een biedingsmethode waarmee het maximale bod per conversie wordt aangegeven. Je kunt op de support site van Google meer details over CPA vinden.

Het instellen van de Conversion Optimizer gebeurt op dezelfde plek als het instellen van de Verbeterde CPC (zie hierboven).

Resultaten van conversie optimalisatie in AdWords

Het evalueren van de resultaten is vrij eenvoudig:

  • zijn er meer conversies dan bij handmatig bieden?
  • is de prijs per conversie lager dan bij handmatig bieden?

Bedenk wel dat het verschil tussen de situatie vóór optimalisatie en erna niet volledig is toe te schrijven aan de optimalisatie, omdat er ook andere factoren een rol spelen Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen op de website of activiteit van de concurrentie. Niettemin moet een toename van het aantal conversies en een verlaging van de kosten per conversie wel zichtbaar zijn.

Experimenteer met beide methoden (Verbeterde CPC, Conversion Optimizer) gedurende een rede­lijke periode. Zijn de resultaten niet zoals verwacht, experimenteer dan met het maximale bod en de doelgroep-instellingen. Na de experimentele fase kun je dan de methode kiezen die het beste rendeert.