• gepubliceerd
  • leestijd
    2 minuten

Hoe krijg ik meer volgers op social media?

Uw organisatie heeft weinig volgers op de social media, hoe kunt u dat veranderen? Bepaal eerst met wie u contact wilt en waarom en wat hun eigenschappen zijn. En vooral: ga voor kwaliteit, dat wint het altijd van kwantiteit. Begin met actief communiceren met een beperkt aantal relevante volgers, dan groeit die groep geïnteresseerden gestaag.

Drie tips:

Wees sociaal
Social media worden niet voor niks zo genoemd. Zij heten niet ‘sales media’. Roep niet voortdurend je eigen boodschap, maar luister naar de anderen. Mensen gebruiken sociale media om online contact te houden, dus verwerk dat sociale aspect in de strategie.
Enkele moge­lijkheden:

  • Start en onderhoud conversaties. Stel vragen die de doelgroep bezighouden. Deel informatie die nuttig en leuk voor hen is. Zorg wel dat die informatie verband houdt met uw eigen expertise, omdat mensen u daarom volgen.
  • Spreek volgers persoon­lijk aan. Dit verhoogt het ‘engagement’ en u bent zichtbaarder in het netwerk van die ander.

Toon de eigen identiteit
Hoe wilt u dat uw organisatie online gezien wordt? Beschrijf in drie of vier woorden de online identiteit van uw organisatie.
Zorg dat de ‘tone of voice’ en de gebruikte afbeeldingen in lijn zijn met de identiteit van de organisatie. U wilt een duide­lijk beeld uitstralen, want als uw connecties in verwarring raken, dan haken ze af.

Wees actief
Een paar keer per week een post of een update plaatsen is niet genoeg. Bepaal wanneer uw doelgroep het meest actief is en werk met social media zoals u dat ook doet met e-mail. Wij houden onze e-mail doorlopend in de gaten, zo zou dat ook met de social media moeten.
Mensen volgen u omdat zij de content die u deelt interessant vinden. Zij willen van u horen en een relatie opbouwen. Uw identiteit en expertise komen tot uiting door uw content, door de conversaties die u voert en door de mensen waarmee u interactie heeft.

Uw volgers groeien organisch en relatief langzaam in aantal. Wanneer u regelmatig relevante en originele content deelt, dan zult u merken dat dit meer oplevert dan een ‘sales pitch’.
Name­lijk: betrokken klanten die hun ervaringen over u met u delen. En dat is heel wat waard.