• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 3 minuten

Google Ad Grants: gouden berg voor goede doelen?

Google Ad Grants lijkt de gouden berg waar elk goed doel van droomt. Maar is dat zo? Lees meer over Ad Grants en hoe je AdWords voor nonprofits gebruikt.

Google Ad Grants lijkt de gouden berg waar elk goed doel van droomt; een advertentie-budget dat de capaciteit van de gemiddelde MKB-onderneming zwaar overtreft, plus de kans om op de belangrijkste zoekmachine van Nederland gratis te adverteren. Maar is het ook echt een gouden berg?

AdWords is niet meer weg te denken uit de reguliere marketingmix

Veel bedrijven zetten AdWords in om meer bezoekers naar hun website te trekken . Het is een vast onderdeel van de marketingmix geworden.
Maar hoe doen goede doelen dat? Volgens goededoelen.nl zijn er momenteel meer dan 20.000 geregistreerde goede doelen in Nederland. Het is aanneme­lijk dat een groot deel van hen nog geen gebruik maakt van Google Ad Grants. En dat terwijl de concurrentie om de donaties in de goede-doelen-wereld steeds groter wordt.

Ad Grants is AdWords voor goede doelen

Google Ad Grants is de non-profit versie van Google AdWords, het online advertentie-programma van Google. Via Ad Grants kunnen goede doelen maande­lijks $10.000 advertentietegoed via AdWords inzetten voor publiciteit, om meer donaties te genereren of evenementen te ondersteunen.

Wie wil dat nou niet? Een jaar­lijks advertentiebudget van $120.000 is weinig goede doelen gegeven. Voldoet een doel aan de ANBI-(Algemeen Nut Beoogde Instelling) vereisten dan mag het maximaal 10% van de donaties aan kosten maken. Een goed doel met een jaar­lijkse inkomstenstroom van 1 miljoen kan zich dus maximaal $100.000 aan totale kosten permitteren. Dan kun je een “gratis” advertentiebudget met een derge­lijke omvang natuur­lijk niet laten liggen.

Voor niks gaat de zon op!

Google stelt het maande­lijkse budget gratis ter beschikking maar je moet er wel wat voor (blijven) doen. Want voor niks gaat de zon op. Google wil dat je het budget actief inzet.

Wat moet je doen?

  1. Vraag Ad Grants aan en doe het in één keer goed
    Je kunt je aanvraag maar één keer indienen en niet in beroep gaan. Je hebt een AdWords account en customer ID nodig. De valuta moet in USDollars ingesteld worden en je mag geen factuurgegevens invullen. Je mag niet in het Display Netwerk adverteren en je moet je aan bepaalde advertentieregels houden. Kortom, doe het in één keer goed!
  2. Goedkeuring? Start met het opzetten van je campagne
    De goedkeuring kan even op zich laten wachten, afhanke­lijk van hoe druk het bij de betreffende afdeling van Google is. Heb je goedkeuring binnen? Start dan zo snel moge­lijk met het inrichten van je campagne, advertentiegroepen en advertenties. Heb je geschikte landingspagina’s voor je advertenties? Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Wat is de concurrentiepositie van de zoekwoorden? Allemaal vragen die belangrijk zijn voordat je begint.
  3. Blijf je campagne analyseren en optimaliseren
    Zodra je de campagne live hebt staan krijgen je zoekwoorden van Google een kwaliteitsscore mee. Deze geeft aan hoe relevant Google de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina vindt. Is deze onder de 5? Dan gaat er iets niet goed en moet je bijvoorbeeld de advertentie of landingspagina aanpassen. Google verwacht van de deelnemers aan het Ad Grants programma dat ze het advertentiebudget actief inzetten. Dat betekent maande­lijks je campagnes analyseren en optimaliseren.

Ad Grants is dus wel dege­lijk een gouden berg voor goede doelen, maar zeker geen gratis gouden berg. Je moet er name­lijk wel wat voor doen. Je moet er tijd energie in stoppen en kennis hebben van AdWords! Heb je die tijd en kennis in huis? Vraag dan direct Google Ad Grants aan.

Of denk je, dat is me te ingewikkeld en heb je hierbij hulp nodig? Swink helpt goede doelen om Google Ad Grants aan te vragen en te beheren. Zo werken we onder andere voor stichting Mission Summit en stichting Michael Wings.