• gepubliceerd
  • leestijd
    2 minuten

4 tips bij het gebruik van LinkedIn voor Social Media Marketing

LinkedIn is een social media platform voor professionals. Op Facebook worden emoties, gevoelens en voorkeuren geaccepteerd, maar LinkedIn vereist een behoedzaam en professioneel gedrag.Het doel van de marketeer is om de aanwezigheid en ‘engagement’ op LinkedIn verder te verbeteren. Maar wees voorzichtig met overduide­lijke ‘LinkedIn marketing’.

4 Tips om succesvoller te worden op LinkedIn met Social Media Marketing.

Verbeter je zichtbaarheid

Daar begint het mee. Op LinkedIn heeft het persoon­lijke- en bedrijfsprofiel meer impact dan een fraai opgemaakte Facebook-pagina. Zorg dat de profielen compleet zijn. Besteed aandacht het kiezen van de juiste zoekwoorden en opbouw van de tekst. Zorg dat de vindbaarheid binnen LinkedIn – door andere gebruikers – en daarbuiten – Google – optimaal is. Een profiel met een relevante inhoud wordt eerder gevonden en dat bepaalt in belangrijke mate het succes.

Er is geen relatie tussen het aantal groepen waarin wordt deelgenomen en vertrouwen

Op LinkedIn zijn erg veel professionele groepen en subgroepen, die veel LinkedIn-gebruikers volgen, maar waar zij nauwe­lijks actief in zijn. U kunt beter kwalitatieve bijdragen leveren aan een beperkt aantal groepen en u daarmee profileren. Kies uit die groepen waar uw klanten of prospects aan deelnemen en zorg voor relevante content, die waarde toevoegt aan de doelgroep. Het doel op LinkedIn is om vertrouwen op te bouwen en niet om een ‘fan-base’ te creëren.

Wees actief en consistent

Ga niet ongepland en ongestructureerd aan de slag. Mensen beoordelen u op het nakomen van verplichtingen en het afleggen van verantwoording. Dit geldt nog sterker binnen LinkedIn- groepen. Communiceer met regelmaat, oprecht en consistent. Gebruik een planning voor regelmaat en consistentie. Vraag anders externen om hierbij te helpen.

Gebruik de geavanceerde zoekoptie

Die zoekoptie is te vinden in de kopregel van de Startpagina.

Om uw doelgroep te identificeren of om bedrijven, groepen, berichten enz. te vinden, gebruikt u de geavanceerde zoekfunctie. Met een aantal professionele criteria, zoals locatie, professionele ervaring, huidige bedrijf, vorig bedrijf, ervaringsjaren, functieprofiel enz. kunnen specifieke zoekacties worden gedaan. Op die manier kunnen mensen gericht uitgenodigd worden om te ‘connecten’. Bij degene die u ‘uitnodigt’ versterkt dit het gevoel dat hij of zij past bij u of uw bedrijf.

Conclusie

Pas bovenstaande tips echt toe! Lukt het niet om zelf de zichtbaarheid, kwaliteit en consistentie te verbeteren, schakel dan externen in. Lees meer over Swink’s aanpak op social media.